Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver? (Læst 1897 gange) Postet d. 06-07-10 kl. 17:37
Hvordan skal arten Hyldebladet Baldrian forstås i F&N?

Hvilken flora følger man?

Der er lagt flere observationer af den ind fra Midt- og Nordjylland. Men i snæver forstand skulle Hyldebladet Baldrian kun være ret almindelig på Bornholm, og så ellers sjælden på "Øerne" og i Østjylland. Fund fra Nord- og Vestjylland burde i stedet være den Krybende Baldrian, som hører med til en Hyldebladet baldrian i bredere forstand.

Men nu har jeg selv fundet en baldrian, som ligner en hyldebusk, i å-dalen nær ved Idom kirke:

Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver? (Hvordan skal arten Hyldebladet Baldrian forstås i F&N?
 Hvilken flora følger man?

Der er lagt fl)
Henry Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 06-07-10 kl. 17:41. Emne: Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver?
Mens Krybende Baldrian plejer at være relativt høj og slank, så er denne "busk" både bred og med brede bladflige, der ligner hyldeblade. Er dette så virkelig Hyldebladet baldrian i snæver forstand?

hilsen fra HENRY

Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver? (Mens Krybende Baldrian plejer at være relativt høj og slank, så er denne "busk" både bred og med bre)
Henry Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#2 Svar postet d. 06-07-10 kl. 19:20. Emne: Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver?
Uden at have den store indsigt i Baldrian husker jeg at Anfred Pedersen lagde meget stor vægt på udløberne.

ssp. sambucifolia) med korte overjordiske udløbere.

ssp. procurrens med lange underjordiske udløbere. Så er der noget med at procurrens er mere håret nedadtil og med lange hår på bladundersiden, men jeg kender sambucifolia for dårligt til at tør sige om den altid er næsten glat.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 06-07-10 kl. 19:37. Emne: Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver?
Det der med behåringen af baldrianstængler kan jeg ikke finde ud af. Hverken fra bøgerne eller fra Anfred selv! Han brugte engang ½ time på at forklare mig det - live - og jeg fattede det ikke. Der var for mange undtagelser.

Billedets brede busk af Baldrian fra Idom Ådal har alt for hårede stængler forneden til at passe med bøgerne (og med Anfred?). Jeg så kun denne ene specielle plante i ådalen igår og iag. Den har kun ret korte udløbere, så blokken fylder efterhånden en kvadratalen. Planten passer til mine egne fordomme, om hvorledes den ægte hyldebladede skal se ud. Alle andre baldrianer i området afskrev jeg som den krybende. Selvom jeg kun kom tæt på et fåtal af dem.

Men hvem har mon "facitlisten" for brugbare karakterer?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#4 Svar postet d. 06-07-10 kl. 19:39. Emne: Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver?
Men jeg synes nu ikke den ligner de bornholmske, hvor procurrens jo ikke skulle findes.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 06-07-10 kl. 20:00. Emne: Hyldebladet Baldrian - bred eller snæver?
Det synes jeg heller ikke. Så vidt jeg husker har de kraftige bornholmere a la hyldebladet stort set ingen udløbere - hverken over- eller underjordiske. Så planterne står sådan lidt skærmplanteagtigt med mange grundblade og kun een eller få stængler centralt. Men de er da vist glatstænglede? Til gengæld er bladene lovlig hårede?

En kraftig "baldrianbusk" som den fra Idom Ådal har jeg ikke set før.

Jeg har noter om problemet liggende hjemme i København, men de tilhører AFD. Jeg mente, der var noget galt i Anfreds artikel om de danske Baldrianer i Flora og Fauna. Men har ikke selv noget bedre.

Håber at nogen vil publicere en løsning.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator