Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Walther Gritsch
Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen (Læst 7839 gange) Postet d. 16-07-10 kl. 00:23
BERIGTIGELSE: Der bedes set bort fra denne artikel. Det omtalte fund var ikke af Thereva inornata, men af den ret almindelige kyst-art Thereva cinifera (syn. subfasciata). Nyt materiale gjorde, at der var mulighed for sammenligning, og det oprindelige fund kunne ombestemmes til den korrekte art, Th. cinifera.

Jeg lader artiklen stå i sin oprindelige form. Til skræk og advarsel. Revideret 14. juni 2012.

Den smalle stribe af strand mellem Kongelundsengen på Amager og Køge Bugt er en fin lokalitet og et ideelt sted at lede efter fluer, som er knyttet til tørre, sandede biotoper. Den største del af området er uforstyrret, og benyttes hovedsageligt af hestepiger og -drenge.

På en indsamlingstur til stranden en varm 14. juli 2010, hvor jeg egentlig primært var på udkig efter kødfluer, fik jeg også et par stiletfluer i nettet.

Den ene var en hun, som jeg umiddelbart regnede med var Almindelig stiletflue (Thereva nobilitata). Den anden var en påfaldende lille og lys han, som jeg i felten ikke kunne stille noget op med rent bestemmelsesmæssigt.

Bestemmelse af stiletfluer er ikke det nemmeste, man kan give sig i kast med. I modsætning til det mest normale er det faktisk hunnerne, der er lettest at bestemme og da på ydre kendetegn. Hannerne kan selvfølgelig bestemmes på genitalierne og særligt formen på aedeagus, men det er meget små strukturer, og man skal passe på ikke at beskadige aedeagus.

Med den lille stiletfluehan på nål kunne jeg under luppen hurtigt konstatere, at det ikke kunne være andet Thereva inornata.

Arten kendetegnes ved, at tergitterne har mørke hår på siderne; at tergit 2 og 3 har meget smalle mørke bånd dorsalt, og at der på scutum er to par dorsocentraler. Endvidere er der ved basis af baglåret (f3) to rækker ventrale børster, og yderst på f3 er der kun én række velordnede ventrale børster. Aedeagus har en lang svagt kurvet spids.

Thereva inornata er som nævnt en ret lille art. Kropslængden på eksemplaret er omkring 8 mm. Farven er lys grågul/gulbrun med sorte børster på krop og ben. Det indsamlede individ har næsten ingen mørk farvning dorsalt på tergitterne. Lårene er grå; skinneben og fodled gulbrune.

Artens udbredelse i Europa omfatter iflg. Fauna Europaea ikke vores to nærmeste nabolande, Tyskland og Sverige, men derimod Norge og Polen. Den kendes fra England og Skotland og dele af Mellemeuropa - se linket HER Søgning på GBIF (Global Biodiversity Information Facility) giver dog også hits fra Sverige - se linket HER Kun fra Storbritanien foreligger mange fund. På den hollandske hjemmeside Waarneming.nl angives arten som hjemmehørende og ret almindelig, men uden observationer til at bekræfte det - se linket HER

Som med så mange andre fluearter kunne man formode, at Thereva inornata er underrapporteret p.gr. af manglende interesse for og viden om fluer i det hele taget.

For den danske fauna er Thereva inornata i hvert fald dokumenteret nu.

Kilder:

Stubbs, A. & M. Drake: British Soldierflies and their allies, 2001.

Van Veen, M.: Therevidae of Northwest Europa (internetkilde: - se linket HER )

Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#1 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 00:45. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
TILLYKKE med endnu en Ny-For-Danmark-art. Og tak for det smukke billede af et dyr, de fleste af os næppe vil bemærke, ihvertfald ikke som noget interessant

/ LJ

Kommentér

Finn Krone
#2 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 08:32. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Fantastisk. Stort tillykke

VH Finn

Kommentér

Kurt Kock
#3 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 11:16. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen

Et stort tillykke med fundet.

vh Kurt Kock.

Kommentér

Kim Biledgaard
#4 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 11:33. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Gratulerer! Smukt eksempel på at der ved en ihærdig indsats stadig kan findes nyt i den danske natur.

Kommentér

Walther Gritsch
#5 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 12:39. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Tak skal I ha´ allesammen

Selv bliver jeg glædeligt forbavset, hver gang det lykkes mig at finde en ny art.

Det er åbenbart ikke så svært, som man skulle tro... i hvert fald ikke når vi snakker fluer!

Venlig hilsen

Walther

Kommentér

Vilia Dondes
#6 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 22:57. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Jeg synes altså også det er fedt med en ny flueart til de danske lister

Tillykke Vilia

Kommentér

Mogens Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 16-07-10 kl. 23:01. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Stort TILLYKKE også herfra - selvom vi er nogle stykker, der har problemer nok med de arter, vi allerede har .

Venlig hilsen

Mogens

Kommentér

Klaus Thommesen
#8 Kommentar postet d. 17-07-10 kl. 09:25. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Ja til lykke.

MVH Klaus T

Kommentér

Ole Bidstrup
#9 Kommentar postet d. 17-07-10 kl. 10:06. Emne: Formodet Thereva inornata viser sig at være Thereva cinifera Meigen
Gratulerer også herfra

mvh Ole

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator