Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Michael S. Jensen
Verdens nordligste gletscher er brækket over (Læst 4922 gange) Postet d. 07-08-10 kl. 20:10
Verdens nordligste gletscher er brækket over (Et meget stort stykke brækkede af Petermann gletscheren i Nordvestgrønland i torsdags.

DMI har fi)
Michael S. Jensen har vedhæftet dette billede

Et meget stort stykke brækkede af Petermann gletscheren i Nordvestgrønland i torsdags.

DMI har fine før og efter billeder af det.

- se linket HER

Gletscheren har været fulgt tæt de senere år. Den revne i gletscheren, der til sidst førte til at stykket brækkede helt af, har kunnet ses i et par år, og Information havde f.eks. en artikel om den i 2008.

Sidste år var Greenpeace deroppe. De havde nok håbet på, at isen ville brække over mens de var der sidste sommer. Det gjorde den ikke, men de fik til gengæld nogle fantastiske billeder af revnen.

Det kan man se her:

- se linket HER

Lauge Koch var forbi Petermann Gletscheren allerede i 1921, og han beskrev den som en 200 km lang gletscher hvoraf han bedømte, at de sidste 40 km flød på vandet.

Kilder:

DMI

Meltfactor

Dagbladet Information

Lauge Koch, 1925: De videnskabelige Resultater af Jubilæumsexpeditionen Nord om Grønland. Rapport II: Glaciologi. Geografisk Tidsskrift, Bind 28 (1925)3

Kommentér

Søren Vinding
#1 Kommentar postet d. 08-08-10 kl. 11:43. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Tak for dette!

mvh

Søren

Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 08-08-10 kl. 11:48. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Ja !

Mvh.

Per

Kommentér

Michael S. Jensen
#3 Kommentar postet d. 08-08-10 kl. 13:34. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Tak for kommentarerne.

Ja, det er faktisk lidt spændende, og så synes jeg det er nogle gode billeder af den spektakulære natur.

Man skal nok være forsigtig med at konkludere noget om klimaet på baggrund af kælvningen, men en isterning på anslået 260 km2 er da lidt vildt.

Som skrevet i artiklen, havde Lauge Koch anslået dens længde til omkring 200 km i 1921. I dag er den målt til omkring 70 km. Lur mig om ikke Koch - uagtet eventuelle klimaforandringer - har skudt den til at være lidt længere end den i virkeligheden var.

Når det er sagt, har jeg den dybeste respekt for de gamle grønlandsfarere, som jeg har beundret, siden jeg var knægt.

Mvh Michael

Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 08-08-10 kl. 14:03. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Iflg. Tante Berlinger i dag siger professor Andreas Muenchow, University of Delaware, at det er den største isklump, der er brækket af en gletcher i Grønland siden 1962. Han siger også: "Ingen kan påstå, at dette skyldes global opvarmning. På den anden side kan ingen påstå, at det ikke gør"

Kommentér

Michael S. Jensen
#5 Kommentar postet d. 08-08-10 kl. 14:56. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Jep. Det skriver Politikens netavis også.

Har man lyst til at læse lidt mere om gletscheren og/eller se flere billeder deroppe fra, kan man google på "Petermann glacier". Kunne desværre ikke finde ret meget på dansk om den.

Mvh Michael

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 Kommentar postet d. 09-08-10 kl. 00:44. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Hej Michael

Jeg hørte i nyhederne, at der var fare for olieforurening, hvis gletsjer-stykket fik kurs mod olieboreområdet i nærheden. Den ville pløje alt ned på sin vej p.g.a. størrelsen. Har du nogen mening om det?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Michael S. Jensen
#7 Kommentar postet d. 09-08-10 kl. 07:11. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Hej Anni

Øh? Ja? Petermann gletscheren befinder sig jo meget langt mod nord, over 200 km nord for Thule. Mig bekendt er der ingen boreplatforme i mange hundrede km afstand, men jeg har ikke set udsendelsen, og kan tage fejl.

Med tiden vil isen blive ført med Labradorstrømmen og ende nede i Baffin Bay. Der har canadierne en række platforme, men de er konstrueret til at kunne tåle en masse tæsk af flydende is.

Isen er fra naturens hånd gennemskåret af større og mindre revner. Mange af dem vil give efter, når der på et tidspunkt bliver hårdt vejr deroppe. Derudover fryser alt til deroppe i løbet af et par måneder, så stykket når allertidligst ned i Baffin Bay til næste år.

Skulle stykket ikke for længst være brækket i små stykker, når det når ned i Baffin Bay, kan de vel sende en mand ud på isen med et isbor og en kasse dynamit.

Jeg kan, med andre ord, ikke umiddelbart se problemet, men der er selvfølgelig en teoretisk mulighed for, at noget kan gå galt.

Mvh Michael

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 Kommentar postet d. 10-08-10 kl. 00:45. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Hej Michael

Tak for din kommentar. Det var i en radioavis jeg hørte det. Det var nok den sædvanlige journalistmetode med at bruge stærkeste ord. Ordet oliekatastrofe er vist en overdrivelse i det her tilfælde

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Michael S. Jensen
#9 Kommentar postet d. 10-08-10 kl. 08:25. Emne: Verdens nordligste gletscher er brækket over
Hej Anni

Ja, det vil jeg umiddelbart tro. På den anden side er det godt at vide, at de overvåger situationen.

Et stort olieudslip i det følsomme arktiske område, ville være - ja - en katastrofe for faunaen, bl.a. fordi klimaet vil gøre det meget besværligt at få olien inddæmmet og samlet op.

Mvh Michael

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator