Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Turrapporter

Jesper Michael Jensen
Tur til Holmegård Mose (Læst 2500 gange) Postet d. 17-08-10 kl. 13:23
Hej allesammen!

Min familie(kæreste og hendes søn) besluttede os for at tage en tur til Holmegård Mose... Vejret var dejligt og vi glædede os gevaldigt. Vi tog derud for at finde Dolomedes Fimbriatus(stor rovedderkop), men fandt ingen, ÆV!!

Vi nød dog den smukke natur og de andre dyr vi observerede. Min nysgerrige bonus-søn var gået ind på en smal sti med vand på begge sider- og pludselig råber han "TUDSE" og straks iler jeg hen for at se, men der var dog ingen- den måtte vist være smuttet... Jeg beslutter mig for at slå følge med ham, mens mor studerer fugle. Vi kigger på hver sin side af stien idet han siger stille og roligt "snog". Og ganske rigtig der ligger en klynge små snoge, prøver at fange en, men de er HURTIGE;)

Vi opdager en ½ meter derfra en sort hugorm! Dum som jeg er, tager jeg fat i den!!! Får dog et godt greb rundt bag dens hoved, men uheldigvis skal jeg finjustere grebet og bliver bidt! Biddet mærker jeg dårligt nok, men når kun lige at kigge på den lille røde prik på min venstre langemand, da jeg mærker en brændende fornemmelse op gennem armen!! Hvilken smerte...

Min bonus-søn spørger om vi ikke skal på skadestuen hvortil jeg svarer " Lad os se hvad der sker- den fik jo kun ffat med én tand..." Vi fortæller moren at jeg er blevet bidt af en hugorm, hvilket udløser en "opgivende" rysten med hovedet "Du er da også en klovn" siger hun med et smil... "Din hånd ser lidt mærkelig ud..." siger bonus-barnet umiddelbart efter. Jeg kigger på min hånd, og ser at den er hævet og ligner en bolle med 5 pølser i! Vi bliver enige om at vi tager på skadestuen efter vi havde udforsket stien vi gik på. Vi ser mange snoge og hugorme, fascinerende!

Kl. 16.30 ankommer vi til skadestuen og halvdelen af min underarm er nu også hævet, jeg blev bidt ca. 15.30!

Jeg bliver indlagt til observation i 24 timer og får modgift kl. ca. 20.... Kl. 23 er min arm hævet op til skulderen. Min arm hæver ikke yderligere og pulsen er stabil, takket være modgiften.

Jeg er det helt store tilløbsstykke på afdelingen hvor jeg ligger- hvilket nok ikke er udsædvanligt Jeg bliver udskrevet næste dag om formiddagen og har det ganske fint.

Min arm er dobbelt så tyk og den gør afsindigt ondt...

3 uger efter er min arm helt i orden og ligner atter sig selv igen

Og hvad har jeg så lært af det?? HUSK en tyk handske næste gang du skal til Holmegård Mose!

MVH

Jesper Michael Jensen

Kommentér

Rune Larsen
#1 Kommentar postet d. 17-08-10 kl. 14:22. Emne: Tur til Holmegård Mose
Hold da op – sikke en spændende historie - og tak for den! Jeg har været i mosen sådan cirka tusind gange uden at opleve noget lignende! Ofte har jeg spekuleret på, hvor farligt et bid egentligt er, af en hugorm og nu har jeg fået svaret! Heldigvis har jeg altid haft stor respekt for dette dyr og kunne ikke drømme om at røre ved det. Hugorme plejer at flygte hurtigt væk, når de hører én komme gående, men hvis man overrasker dem, ligger de oftest helt stille, ganske vist i forsvarsposition, men stille og jeg vader bare udenom!

Har du foto af din arm, det kunne være spændende at se?

Mvh Rune

Kommentér

Henrik Bringsøe
#2 Kommentar postet d. 17-08-10 kl. 15:05. Emne: Tur til Holmegård Mose
Hej Jesper.

Velkommen på fugleognatur.dk.

Ja, det kan sandelig være en ubehagelig og alvorlig affære at blive bidt af en hugorm!

Det sikreste er at holde fingrene fra en hugorm. Men jeg skal da gerne indrømme, at jeg ny og næ fanger en hugorm, hvis det f.eks. er en for mig ny lokalitet, hvorfra jeg gerne vil have et dokumentationsfoto.

Handsker er ikke nødvendigvis nogen absolut sikkerhed, da en hugorm, der virkelig får lov at tygge, kan bide gennem en relativt tyk handske. Du kan selv lave et groft check af, hvor vidt en hugorm måske kan bide igennem den, når den tygger i handsken og lægger hele kæbemuskulaturen i sit bid. Du kan tage en absolut spids synål og stikke i handsken, som du har på den anden hånd. Her skal du altså også lægge nogle kræfter i trykket med nålen!

Tykke læderhandsker (f.eks. svejsehandsker) kan i den henseende være sikre. Men de vil typisk være så usmidige, at du kan miste følingen med slangens hoved eller hals, således at den pludselig smutter ud af dit greb om den. På den anden side kan man i den situation, hvor man vi gøre det så sikkert for én selv som muligt, også risikere at klemme og således beskadige slangens hoved, hvilket også er meget uheldigt.

Som Rune nævner, kunne det være nyttigt at se en billedserie fra episoden.

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Finn Krone
#3 Kommentar postet d. 18-08-10 kl. 10:21. Emne: Tur til Holmegård Mose
Hej Jesper

Spændende historie fra en af mine yndlingslokaliteter

Mht. Dolomedes har jeg erfaret, at den har været lettest at finde sent forår/tidlig sommer, hvor jeg ofte har fået BID i kanten af lave vandsamlinger, hvor den sidder på lur.

Jeg har såmænd bare brugt et af de der billige net, man kan købe i Tigeren mm., og tømt over i en skål.

VH Finn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator