Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Pas på med at spise svampe! (Læst 970 gange) Postet d. 26-08-10 kl. 20:05
Se her hvad der kan ske.

- se linket HER

Der findes 17 forskellige slags fluesvampe. Pas især på grøn, rød, og snehvid fluesvamp.

- se linket HER=

mvh.Kirsten

Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 27-08-10 kl. 14:17. Emne: Pas på med at spise svampe!
Hej Kirsten

Uanset hvor tragisk de seneste forgiftningstilfælde er / bliver, så synes jeg du overdriver. Der er meget få forgiftningstilde i Danmark, de fleste ved godt at nogle fluesvampe er meget giftige.

Sagen er at østasiater især vietnamesere, plukker Spiselig Posesvamp (Volvaria esculenta) som skulle være en rigtig god spisesvamp; men i Danmark og sikkert også i andre europæiske lande forveksler den med Grøn Fluesvamp.Jeg kan konstatere at det sker, men har svært ved at forstå hvordan da posesvampene mangler ring og får rødlige lameller ved modenhed (sporerne er rødlige).

Jeg synes ikke der er nogen grund til at pirke til folks frygt; jeg synes det er glimrende at du gør opmærksom på problemet, men det bør altså også kædes sammen med reelle fakta. bl.a. at der er mange let kendelige spisesvampe her i landet og at det er en overkommelig opgave at lære de farligste giftsvampe at kende, ud fra fotos, eller i virkeligheden. Al undervisning i Aarhus og København har det formål at lære mennesker at skelne skidt fra kanel samt at give rutine i at kende de farligste, og de bedste spisesvampe

mvh Torbjørn

Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 Kommentar postet d. 27-08-10 kl. 16:12. Emne: Pas på med at spise svampe!
Kære Torbjørn.

Det er ikke mig der overdriver.

Jeg sætter bare noget i forum der er skrevet andre steder.

Egentlig rystede jeg mere på hovedet over bladets beskrivelse af svampene.

Det er fint at du kommer med den modsatte holdning til svampe. (Jeg havde regnet med en reaktion)så bliver

holdningen til svampe og deres spiselighed vel efterhånden afbalanceret.

Der kom også senere et lidt mere afbalanseret inlæg i samme avis lidt senere.

- se linket HER

mvh.Kirsten

Kommentér

Kirsten Damgaard
#3 Kommentar postet d. 27-08-10 kl. 16:33. Emne: Pas på med at spise svampe!
Undskyld stavefejlene.- Hunden plager.

mvh.Kirsten

Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 27-08-10 kl. 16:55. Emne: Pas på med at spise svampe!
Det var mest din overskrift jeg reagerede på Kirsten

Iøvrigt forstår jeg ikke vurderingen af giftsvampene på SNS´s hjemmeside.

Grøn og Snehvid Fluesvamp, jo selvfølgelig

Men Rød Fluesvamp og Satans Rørhat er ikke særligt giftige - men sikkert stor symbolværdi, den første er i hvertfald som illustration kendt af alle, den anden på grund af navnet

Men Netbladhatten er det også relevant at gøre opmærksomhed.

På 3 pladsen ville det være på sin plads at nævne Puklet og Hvælvet Giftslørhat, der begge i det mindste ødelægger nyrerne, den første af dem har i øvrigt en god sæson i år!

Og så ville jeg nævne Randbæltet Hjelmhat, der ofte optræder i mængde og undertiden kan opnå spisestørrelse, den indeholder sammen med især en række parasolhatte de samme virksomme gifte (amanitiner) som i Snehvid og Grøn Fluesvamp.

Endvidere er både Giftig Rødblad og Panter-Fluesvamp noget farligere end Rød Fluesvamp og Satans Rørhat - det kan jeg ligeså godt bruge pladsen til at nævne nu vi er i gang

mvh Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator