Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kristian Stengaard Munkholm
Spisesvampe og bilos (Læst 1440 gange) Postet d. 27-08-10 kl. 13:44
Normalt har jeg holdt mig tilbage fra at plukke svampe nær strækt trafikerede veje, men nu da der står et væld af smukke netstokkede indigorørhat lige uden for døren klods op ad et stærkt trafikeret storkøbenhavnsk vejkryds melder spørgsmålet sig alligevel.

Hvad optager svampene egentlig? Et det et relevant forbehold? Tilsvarende spørgsmål kunne da egentlig også være interessant at få belyst vedr. svampe på potentielle giftgrunde...

Besvar | Kommentér

Mette Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 27-08-10 kl. 13:52. Emne: Spisesvampe og bilos
Desværre er svampe berygtede for deres evne til at opsamle tungmetaller. Jeg kan huske, da jeg havde svampekursus på biologistudiet for snart laaaang tid siden, at vores underviser sagde:

Svampe skal man spise for sjov, og i forholdsvis begrænsede mængder. De er ikke grøntsager, de består stort set af let nedbrydelige kulhydrater, og de har det med at ophobe skadelige stoffer.

Kort sagt - naturens chips.

Se også her:

- se linket HER

Men hvis man ikke gør det TIT, kan man vel nok overleve et enkelt usundt måltid...

Den er svær. Havde det være kantareller, havde jeg ikke kunnet stå imod. Men de vokser da heldigvis som oftest langt ude i naturen!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 27-08-10 kl. 14:06. Emne: Spisesvampe og bilos
Overdriver du ikke Mette? citat: "Svampene er berygtede for at optage tungmetaller - - -"

Der er et problem med de gulnende champignoner, som især optager cadmium, hvorfor anbefalingen er at man holder sig til disse lækkerier nogle få gange om året.

Violet Ametysthat optager beviseligt Arsen, men jeg har ikke hørt om at det skulle frigives i kroppen i giftig form.

Jeg svarer dog uden at have undersøgt tingene, det var blot lige hvad jeg kunne grave op af hjernekisten. Men umiddelbart synes jeg at din tilgang er for restriktiv!

Selv spiser jeg helst ikke svampe der gror langs befærdede veje; man kan selvfølgelig vaske noget af skidtet af, men da mycelierne er flerårige, bevirker de jo nok at svampene optager noget af det - på den anden side ville jeg godt vove at plukke Agerchampignon selv ved en vej en eller to gange om året, men så heldig er det længe siden jeg har været.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Mette Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 27-08-10 kl. 14:14. Emne: Spisesvampe og bilos
Ok, jeg skulle nok have skrevet deres EVNE til at optage tungmetaller. Min link er til en side fra skovognatur.dk, der opfordrer til ikke at spise svampe fra forurenet jord.

Jeg elsker at spise svampe. Men jeg ville ikke selv bryde mig om at plukke dem i en befærdet vejkant. Trådens formål var vel at spørge om svampe er gode til at optage tungmetaller, og min pointe var, at selv en relativ svampeignorant som mig husker at have lært, at dét er de.

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#4 Kommentar postet d. 27-08-10 kl. 14:20. Emne: Spisesvampe og bilos
Heh - jeg _havde_ faktisk skrevet "evne"!

Nå, nu skriver jeg igen, bare for lige at klistre det relevante citat fra skovognatur-siden direkte ind, hvis der er nogen, som ikke er nysgerrige nok til at klikke på links!

"Svampe og tungmetaller

Svampe har en evne til at koncentrere tungmetaller. Tungmetaller er sådan nogle metaller som kadmium, kviksølv og bly. Tungmetaller er giftige for kroppen i store mængder. Derfor skal man undgå fødevarer med stort indhold af tungmetaller.

Svampene opsamler tungmetallerne fra deres omgivelser. Derfor skal du ikke plukke svampe ved stærkt trafikerede veje. Her kan jorden indeholde meget bly. Visse grunde, hvor der har ligget industri, kan være forurenede med tungmetaller. Du må aldrig spise svampe der har vokset på forurenet jord. Hold dig også væk fra tidligere lossepladser.

Når du derimod går i skoven lidt væk fra trafikerede veje, så er du på den sikre side med hensyn til tungmetaller."

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 27-08-10 kl. 15:16. Emne: Spisesvampe og bilos
Jeg kan godt se at mine indvendinger er delvist irrelevante, da overskriften var at plukke svampe på forurenet jord, så langt så godt.

Jeg synes imidlertid at din dvs. deres formulering om berygtethed - - - er at skyde spurve med kanoner. Jeg vil meget gerne have flere eksempler end champignoner og Violet Ametysthat, som jeg nævnte, inden jeg modificerer mine udtalelser

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator