Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Hvilken Mælkehat? (Læst 791 gange) Postet d. 27-08-10 kl. 21:08
Hej

De her mørke Mælkehatte giver mig problemer...

Findested er Stenskoven ved Næstved, under Bøg på grænsen af en ældre nåletræssektion.

Mørke hatte (det lidt grønne skær kommer fra løvhanget).

Hvid mælk uden farveændring ved lamel- eller kødkontakt, mælken i stokken mere vandig end i hatten, ingen særlig lugt og kun ganske svagt syrlig smag.

Hatten tør, sporerne subglobose med kraftige (ca. 1,5 my) lister, nogle i netagtigt mønster, 7,5-8,5 my.

Ved brug af Jan V. nøgle for Mælkehatte kommer jeg frem til følgende:

Leverbrun mælkehat (Lactarius hapaticus), som trives under Fyr eller Gran...

Det kunne vel nok gå an, de der gamle graner kan jo sende rødderne 15-20 meter ind under Bøgenes kroner?

Sødlig mælkehat L. subdulcius, som jo er almindelig og træffes under Bøg, hatten ser ud til at holde formen fint ved indtørring, men sporerne skulle her være elliptiske...?

Hvad mener I?

Hvilken Mælkehat? (Hej
De her mørke Mælkehatte giver mig problemer...
Findested er Stenskoven ved Næstved, under Bøg )
Frede Scheye har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 27-08-10 kl. 22:43. Emne: Hvilken Mælkehat?
Det er jeg ikke kompetent til, snak med Jacob via Svampeatlas Frede

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#2 Kommentar postet d. 28-08-10 kl. 06:37. Emne: Hvilken Mælkehat?
Hej Torbjørn

Det vil jeg gøre

mvh

frede

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#3 Svar postet d. 28-08-10 kl. 22:44. Emne: Hvilken Mælkehat?
Hvis du ikke allerede har fået svar, kan jeg hjælpe dig lidt på vej ved at fortælle, at du skal kigge i gruppen med rosa mælkesaft. Mit umiddelbare bud vil være Fjernbladet mælkehat (L. romagnesii)

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 28-08-10 kl. 23:03. Emne: Hvilken Mælkehat?
Jeg tænkte faktisk på arten Frede, men afholdt mig fra yderligere da du ikke havde noteret mælkesaft eller farveændringer - at mælkehatte mangler mælkesaft ses ret ofte under ugunstige forhold, det er ofte nødvendigt at checke det i felten, at gøre det dagen efter er ofte håbløst.

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#5 Svar postet d. 28-08-10 kl. 23:22. Emne: Hvilken Mælkehat?
Ja, og med undtagelse af Rosamælket mælkehat så kan det god tage en rum tid før den rosa farve viser sig for resten af gruppen. Når man er stødt på dem flere gange, vil man dog sjældent være i tvivl, når man ser en af dem fra gruppen. Lidt svært at sætte ord på, hvor de skiller sig ud; men det er noget med overflade, farvekombination og størrelse.

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#6 Kommentar postet d. 30-08-10 kl. 20:59. Emne: Hvilken Mælkehat?
Hej Flemming og Torbjørn

Tak for jeres info, beklager min sene reaktion....

Jeg havde rent faktisk Fjernbladet (L. romagnesii) med i starten, men da jeg ikke rigtig kunne få det rosa skær frem ved mælken, ja så forkastede jeg den igen.

Dog ikke helt alligevel, da jeg gik på Svampeatlas søgte jeg på alle obs med billede af L. romagnesii og læste de kommentarer, som Jacob havde til dem.

Det fik mig til at lægge den ind som Fjernbladet, og det er accepteret uden bemærkninger på Atlasset...

Den bliver lagt ind med billede her også, lige så snart jeg kommer i nærheden af min egen PC.

mvh

frede

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator