Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Munch Pontoppidan
en lille spids svamp (Læst 627 gange) Postet d. 31-08-10 kl. 13:39
Denne svamp har jeg prøvet at bestemme,men uden held. Fundet i løvskov overvejende bøg.Hat ca 2 cm, frugtlegeme ca 4 cm.

en lille spids svamp (Denne svamp har jeg prøvet at bestemme,men uden held. Fundet i løvskov overvejende bøg.Hat ca 2 cm, )
Kirsten Munch Pontoppidan har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 31-08-10 kl. 13:42. Emne: en lille spids svamp
Et billede til. Her er svampen desværre tørret lidt ind.

en lille spids svamp (Et billede til. Her er svampen desværre tørret lidt ind.)
Kirsten Munch Pontoppidan har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 31-08-10 kl. 14:41. Emne: en lille spids svamp
Hej Kirsten

Det er en trævlhat. De kan som regel ikke bestemmes uden mikroskopi og heller ikke her: Nogle gange kan det lykkes når man kender lugten, ved om der er slør på stokken eller ej, samt om den er fnugget (lup) og hvor langt fnugbeklædningen går ned på stokken (der er 3 grupper: allerøverst, nemlig den øverste tiendedel, 1/3 ned, eller halvejs eller længere ned; hertil kommer at økologien er vigtig - du har skrevet løvskov (bøg) hvilket er fint, men det er også godt at vide om den gror på morbund eller muldbund.

Du kan evt. lægge den ind på Svampeatlas, hvis du har tørret materialet først til check

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#3 Kommentar postet d. 31-08-10 kl. 18:23. Emne: en lille spids svamp
Hej Thorbjørn

Mange tak for hjælpen. Så er jeg på sporet. Jeg øver mig i at bestemme og hvis de er meget vanskelige, så indberetter jeg ikke, men venter til næste gang jeg evt. finder et frisk eksemplar.Hilsen Kirsten

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 31-08-10 kl. 19:35. Emne: en lille spids svamp
Undskyld Torbjørn, stavet dit navn forkert.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator