Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
gulbrun svamp (Læst 1089 gange) Postet d. 01-09-10 kl. 20:20
Denne er ny for mig.

Velling skov i dag ved vejen til Hundsø.

6cm i diameter 15 cm høj.

Hatten glat.

Stokken sad i en pose, og er som det ses på billede 2, meget flot filtet foroven.

Ingen lugt.

Skoven er blandet.

Er den kendt?

Venlig hilsen

Agnete Juul

gulbrun svamp (Denne er ny for mig.
Velling skov i dag ved vejen til Hundsø.
6cm i diameter 15 cm høj.
Hatten gl)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#1 Kommentar postet d. 01-09-10 kl. 20:26. Emne: gulbrun svamp
Stokken uden posen. Det blålige skær skyldes lyset. Den er hvidlig forneden, og samme farve som hatten foroven.

Lameller og fnug creme.

gulbrun svamp (Stokken uden posen. Det blålige skær skyldes lyset. Den er hvidlig forneden, og samme farve som hatt)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3511)
#2 Svar postet d. 01-09-10 kl. 20:33. Emne: gulbrun svamp
Hej, jeg tror det er Stor Kam-fluesvamp.

Mvh Jette.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 01-09-10 kl. 20:46. Emne: gulbrun svamp
Den er spændende Agnete, det er i hvertfald omkring Gylden Kamfluesvamp (Amanita crocea), men jeg er ikke helt sikker på at det er den art, vi har 1-2 andre lignende arter i DK, som jeg ikke kender.

Hvis du giver mig de nødvendige data, findested, økologi mv., så skal jeg smide den ind på svampeatlas, med mindre du selv gerne vil more dig

Her er en bestemmelsesnøgle til de danske arter, der mangler dog mindst en art som ikke var kendt fra DK da nøglen blev lavet, det kan godt være det kommer til at vare et stykke tid, på grund af sygdom på svampeatlas.

mvh Torbjørn

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 01-09-10 kl. 20:49. Emne: gulbrun svamp
Jeg ved godt du har angivet lokaliteten, men har du mulighed for at være lidt mere præcis. Ps. Var stokbeklædningen helt hvid som det ser ud til på dit foto?

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#5 Kommentar postet d. 01-09-10 kl. 21:28. Emne: gulbrun svamp
Hej Torbjørn.

Jeg glemte det med at se under hvilket træ den stod. Det var ikke så langt fra landevejen, men der var kun den ene, og den har jeg her.

Posen er cremefarvet inderst og hvid foruden. Jorden der sidder fast på den virker sandet.

Jeg har et billede mere, hvor posen ligger ved siden af.

Du må meget gerne lægge den ind for mig. Jeg er blevet oprettet som bruger, men har ikke fået mere gjort ved det endnu.

Hilsen AJ

gulbrun svamp (Hej Torbjørn.
Jeg glemte det med at se under hvilket træ den stod. Det var ikke så langt fra landev)
Klik på billedet for original størrelse (950 x 535)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3015)
#6 Svar postet d. 02-09-10 kl. 06:19. Emne: gulbrun svamp
den creme - gule inderside i posen viser at det er Gylden Kamfluesvamp Amanita crocea

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator