Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken gul-orange svamp? (Læst 2049 gange) Postet d. 02-09-10 kl. 08:50
Der var en hel del af disse svampe på jorden i Holtug Kalkbrud, hvor jorden er stærkt kalkholdig. Lysåbent med sparsom vegetation. Meget iøjnefaldende gul-orange. De fleste hatte var uregelmæssige i formen - altså ikke runde. Op til ca. 5 cm brede. Stokken næsten rød - også ureglemæssig i formen. Virkede lidt "slatten" - hul, trævlet kød. Op til ca. 5-7 cm høj og små 10 mm tyk.

Hvilken gul-orange svamp? (Der var en hel del af disse svampe på jorden i Holtug Kalkbrud, hvor jorden er stærkt kalkholdig. Ly)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 08:50. Emne: Hvilken gul-orange svamp?
Et billede mere

Hvilken gul-orange svamp? (Et billede mere)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 08:51. Emne: Hvilken gul-orange svamp?
Og endnu et

Hvilken gul-orange svamp? (Og endnu et)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 02-09-10 kl. 08:59. Emne: Hvilken gul-orange svamp?
Jeg tror det er spidspuklet vokshat Gerner, men den er lidt utypisk, derfor er dette ikke en sikker bestemmelse, det ville kræve at jeg så kræet

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 13:27. Emne: Hvilken gul-orange svamp?
Tak, Torbjørn - kan du sige, hvad det er, der gør den utypisk?

(Jeg har ikke svampen).

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 02-09-10 kl. 14:33. Emne: Hvilken gul-orange svamp?
Både hat og stok virker fortørrede, stokken virker tør i sig selv og en smule filtet, det plejer den ikke. Endvidere er en mig ubekendt varietet / art (var. konradii) der spøger, den kan vist kun kendes på sporeform og størrelse, hertil kommer at jeg ikke kender den. Men "Spidspuklet" er det bedste bud jeg kan give uden mikroskopi, det er godt at du har et foto af lamellerne, da de frie lameller er vigtige for arten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator