Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Kan denne champignon bestemmes? (Læst 1945 gange) Postet d. 02-09-10 kl. 13:32
Fra græsplænen i min have, hvor der er flere, der danner antydningen af en heksering. Det viste eksemplar var det største. Hatten er ca. 6 cm Ø, Stokken ca. 6 cm høj og ca. 2 cm Ø.

Det er nu ca. 30 min, siden den blev flækket, og der er ikke sket nogetsomhelst farveskift. Gnidning og tryk har heller ikke medført farveskift. Lugter som almindelig købechampignon.

Kan denne champignon bestemmes? (Fra græsplænen i min have, hvor der er flere, der danner antydningen af en heksering. Det viste ekse)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 13:33. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Set fra undersiden

Kan denne champignon bestemmes? (Set fra undersiden)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 13:34. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Mere underside

Kan denne champignon bestemmes? (Mere underside)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 13:35. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Flækket

Kan denne champignon bestemmes? (Flækket)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 02-09-10 kl. 14:36. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Med den ring ville jeg have troet at kødet gulnede og havde mandel / anislugt, artsbestemmelse er dog umulig, dels på grund af det unge stadium den er i, dels fordi at sporemål er nødvendigt i de fleste tilfælde når det gælder champignoner; jeg tør alligevel godt erklære at det er en af de spiselige

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 14:44. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Hej Torbjørn,

Der står flere i græsplænen, så det ville nok være muligt at høste en af dem på et mere udviklet stadium - men det hjælper, som jeg forstår det, ikke meget og er jo heller ikke livsvigtigt

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 18:21. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Hvis du høster et mere modent eks. senere så prøv lige at checke lugt og kødets farveskift igen , vigtige tinge ting er så ringens placering, og om lamelæggen er hvidfiltet eller ej, det sidste kan ses på foto, taget nogenlunde tæt på; jeg forventer ikke at kunne bestemme den, men du og andre ville måske være interesserede i hvilken gruppe den tilhører og om den pågældende gruppe kun indeholder spiselige arter!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 18:21. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
Hvis du høster et mere modent eks. senere så prøv lige at checke lugt og kødets farveskift igen , vigtige tinge ting er så ringens placering, og om lamelæggen er hvidfiltet eller ej, det sidste kan ses på foto, taget nogenlunde tæt på; jeg forventer ikke at kunne bestemme den, men du og andre ville måske være interesserede i hvilken gruppe den tilhører og om den pågældende gruppe kun indeholder spiselige arter!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 02-09-10 kl. 18:21. Emne: Kan denne champignon bestemmes?

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1830)
#9 Svar postet d. 02-09-10 kl. 18:27. Emne: Kan denne champignon bestemmes?
med den dobbelte ring kunne det være Ager-Champignon

- men de er svære, de champignoner!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator