Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mogens Holmen
ID? - et par bornholmske Cicadellaer (Læst 1499 gange) Postet d. 15-09-10 kl. 23:15
Hej,

Stødte tilfældigt forleden på disse to i Stakkelemose i Almindingen. Det kan bemærkes, at der bl.a. vokser Tråd-star på stedet. Kan det være én af hver af de to danske arter?

Pft for evt. svar

ID? - et par bornholmske Cicadellaer (Hej,
Stødte tilfældigt forleden på disse to i Stakkelemose i Almindingen. Det kan bemærkes, at der )
Mogens Holmen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3397)
#1 Svar postet d. 16-09-10 kl. 21:50. Emne: ID? - et par bornholmske Cicadellaer
Flot Mogens, det er netop en af hver - lasiocarpae til venstre og viridis til højre.

Sat op på denne måde ved siden af hinanden ses forskellene tydeligt: lasiocarpae virker smallere, farven er lysegrøn mod blågrøn hos viridis, issepletterne er små og lidt langovale mod store og nærmest firkantede.

lasiocarpae lever ganske rigtigt på Tråd-star iflg. Ossiannilsson, men iflg. Nickel findes den i Tyskland også på Alm. star (Carex nigra).

Jeg har desværre aldrig selv fundet den, så ovenstående er udelukkende ud fra litteraturen.

Mvh Ulrik

P.s. jeg har sat lasiocarpae på listen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#2 Kommentar postet d. 16-09-10 kl. 22:20. Emne: ID? - et par bornholmske Cicadellaer
Hej Ulrik,

Tak for hjælpen . Interessant at lasiocarpae også kan gå på Carex nigra. Det kunne jo i sig selv indebære en del flere potentielle forekomststeder, men andet kan måske spille ind og begrænse mulighederne.

Jeg har lige checket, at begge dyr befinder sig i Gadevang nu. Så hvis du er interesseret i at få dem, er du velkommen til at kontakte og afhente.

mvh MH

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3397)
#3 Svar postet d. 17-09-10 kl. 18:56. Emne: ID? - et par bornholmske Cicadellaer
Hej Mogens

Ja jeg vil meget gerne ha´ dyrene - jeg ringer til dig.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#4 Kommentar postet d. 18-09-10 kl. 11:56. Emne: ID? - et par bornholmske Cicadellaer
Jeg kan i øvrigt huske, at jeg engang i Bagholt Mose (i Munkeskov ved Bjerrede på Sjælland) havde lidt mistanke om, at begge Cicadella-arter var der. Desværre fik jeg ikke checket det nøjere via belæg, da der var mange andre sjove ting at kigge på. Bagholt Mose og Stakkelemose har i al fald andre sjældenheder tilfælles.

mvh MH

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator