Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. august 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Thomas Eske Holm
Store naturgevinster i Østerild (Læst 5358 gange) Postet d. 17-09-10 kl. 10:26
Store naturgevinster i Østerild (Miljøminister Karen Ellemann har offentliggjort et udkast til implementeringsplan for etablering af )
Foto: Bjergfyrplantagen bliver igen til fugtig klithede

Miljøminister Karen Ellemann har offentliggjort et udkast til implementeringsplan for etablering af det nationale testcenter for store vindmøller i Østerild: - se linket HER

Planen fortæller, hvordan Miljøministeriet vil gøre området klar til det store anlæg under størst mulig hensyn til naturen. Og det fremgår, at der i mange forhold vil være tale om tiltag, der indebærer store naturmæssige gevinster for området.

For eksempel vil store dele af den nuværende plantage - 312 hektar af ensartede og lukkede nåleskovsområder - samt 49 hektar statsejet landbrugsjord blive omdannet til natur. Projektområdets 220 hektar med særligt beskyttede naturtyper vil blive øget til ca. 580 hektar, når planen er gennemført, og arealerne er plejet. Naturindholdet vil derfor blive øget betragteligt, både for de naturtyper, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens §3, og for arter og naturtyper omfattet af habitatdirektivet.

”Man kan sige, at planen speeder processen op i forhold til de anbefalinger, der er i den eksisterende driftsplan, hvor målet er at reetablere flere lysåbne naturarealer samt genskabe den naturlige hydrologi,” siger skovrider Ditte Svendsen, Skov- og Naturstyrelsen.

Det har allerede været fremme, at der ikke skal ryddes nær så meget skov som først antaget. Behovet er sat til 266 hektar mod det oprindelige ”worst-case skøn” på 1500 hektar. Derudover skal der ryddes skov til vådområder, der kan opsamle den nitrat, som vil blive udvasket efter skovrydningen, ca. 45 hektar. Rydningen bliver derfor under de 450 hektar, som det politiske forlig sætter som maksimum.

Når planen er gennemført vil området bestå af en mosaik af enge, moser, våd og tør klithede med dvægbuskhede og krat af pil og eg. Omkring den blivende plantage etableres nye løvtræskovbryn. Det fremgår også af planen, at offentligheden får fri adgang til området, med ny adgangsvej for kørende, p-plads med information, udsigtsplatforme og nye vandrestier. Thisted Kommune og Vindmølleindustrien samarbejder om at etablere et besøgscenter med skoletjeneste.

Interesserede kan kommentere udkastet indtil 26.september 2010. Det kan ske ved skriftlig henvendelse til Skov- og Naturstyrelsen Thy, Søholtvej 6, 7700 Thisted eller til e-postkassen: thy@sns.dk. Den endelige plan forventes at ligge klar til 1. oktober, når anlægsloven for det nationale testcenter træder i kraft.

Yderligere oplysninger:

Skovrider Ditte Svendsen, Skov- og Naturstyrelsen, Thy, tlf. 97 97 70 88 eller 96 18 52 21

Kommentér

Erland Nielsen
#1 Kommentar postet d. 17-09-10 kl. 11:00. Emne: Store naturgevinster i Østerild
Færre nåletræsplantager, flere vandhuller, jeg håber så inderligt at det bliver en realitet.

mvh Erland

Kommentér

Henrik Hestbech
#2 Kommentar postet d. 17-09-10 kl. 21:06. Emne: Store naturgevinster i Østerild
Og hvis der så fortsat kunne være ro der, ville det jo være skønt.

Men alt det skønne bliver jo totalt ødelagt af megamonstermøgmøllerne, der kommer til at stå og sprøjte infralyd ud over området.

Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 17-09-10 kl. 21:27. Emne: Store naturgevinster i Østerild
Hvordan kan du hidse dig op over infralyd fra konstruktioner der ikke er designet endnu ?

Der er flere problemer med møller, bl.a. kaster de skygger, vingerne kan ramme fugle eller i det mindste genere dem aerodynamisk, og arealer der kunne bruges til noget andet optages af konstruktionerne. Men mulig infralyd i et område hvor nærmest ingen mennesker bor, fra konstruktioner der er tiltænk havmiljø, har jeg svært ved at se kan være et problem.

Det kunne være interessant at se noget information omkring støjproblemer ved eksisterende vindmøller.

mvh Erland

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 17-09-10 kl. 21:49. Emne: Store naturgevinster i Østerild
- se linket HER

Kommentér

Henrik Hestbech
#5 Kommentar postet d. 17-09-10 kl. 23:54. Emne: Store naturgevinster i Østerild
Støj er et reelt problem, generelt i vores samfund og specielt i forbindelse med vindmøller. Jeg mener, det er 200-500 mennesker, der hvert år dør pga. støj - vi har simpelthen brug for at kunne tilbringe tid uden støj for at have et ordentligt helbred.

Grunden til at jeg nævner det specifikt i sammenhæng med de statslige Østerild ekspropriationer er, at et stort område dér i den hidtidige planlægning er fastlagt som specielt støjfølsomt, dvs. et af de helt få steder i landet, hvor der skulle være mulighed for at finde ro.

Omkring støj i almindelighed er det sådan, at de gældende regler er fastsat ud fra en præmis om, at de 10 % mest følsomme mennesker vil føle sig generet af de støjgrænser, som miljømyndighederne fastsætter for virksomheder. Det "Må man tåle".

Omkring infralyd - lavfrekvent støj - er det sådan, at der er meget større usikkerhed omkring hvor denne "følsomhedsgrænse" bør ligge. Den fastsatte grænse er ... temmelig tilfældigt valgt. Måske er det flere end 10 %, der reelt er generet af infralyd, som er på et lovligt niveau, måske er det færre.

Støjgrænserne for infralyd fra vindmøller er bestemt for en del år siden, da vindmøller var sådan nogen små dimser på en 20-40 meters højde.

Der kommer endnu mere infralyd, jo større vindmøllerne bliver.

Måske skulle vi som samfund passe på de virkeligt sjældenheder. Som fx stilhed. Kulsorte nætter. Åbne horisonter....

Ligesom miljømyndighederne generelt arbejder for at nedbringe den samlede forurening, kunne planlæggerne måske foranlediges til at arbejde for at nedbringe den samlede skadelige påvirkning. Danmark er ikke stor - det er verden heller ikke, når det kommer til stykket - og der er meget, meget få steder tilbage, af Østerilds slags.

Kommentér

Frits Thomsen
#6 Kommentar postet d. 18-09-10 kl. 00:51. Emne: Store naturgevinster i Østerild
"Måske skulle vi som samfund passe på de virkeligt sjældenheder. Som fx stilhed. Kulsorte nætter. Åbne horisonter...."

eller sjældenheder som jordens klima ?

Mærsk´s supertankere larmer også , og pynter heller ikke i horisonten ... og det gør kulfyrede kraftværker heller ikke .

"Ligesom miljømyndighederne generelt arbejder for at nedbringe den samlede forurening, kunne planlæggerne måske foranlediges til at arbejde for at nedbringe den samlede skadelige påvirkning. Danmark er ikke stor - det er verden heller ikke, når det kommer til stykket - og der er meget, meget få steder tilbage, af Østerilds slags."

Faktisk er der kun EN jord .. Gaia , Terra eller hvad man vil kalde hende...

Jeg synes faktisk at det er vigtigere at styrke den vedvarende energi .. Østerild klitplantage tager såmænd ikke skade af at der står nogle få vindmøller der i en kortere eller længere årrække ...

Kommentér

Erland Nielsen
#7 Kommentar postet d. 18-09-10 kl. 09:52. Emne: Store naturgevinster i Østerild
Jeg så også hellere et testcenter placeret på noget ødelagt natur ude på en mark i det vestjyske. Jeg synes bare det er mærkeligt at fokusere på støjproblemer. Man kan altså designe møller der genererer mindre støj, og jeg har lidt tiltro til at man også vil forske i støjen ved disse store testmøller. Landet er plastret til med vindmøller, men jeg kan forstå at man hellere så lidt mere damp på kedlerne der brænder kul af.

mvh Erland

Kommentér

Henrik Hestbech
#8 Kommentar postet d. 23-09-10 kl. 15:26. Emne: Store naturgevinster i Østerild
Min pointe er (naturligvis!!) at det er tumbet at anlægge en konflikt mellem klimainteresser og naturinteresser. Der SKAL være plads til, at begge interesser håndteres og tilgodeses.

Ekstra bladet er polemisk, og siger det således:

"Det bliver en sejr for naturen, jubler Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) til Ingeniøren.

De skal skabe ny natur, når det nye testcenter for hav- vindmøller i Østerild i Thy er opført og 266 hektar skov fældet.

Egentlig ville DMU gerne have fældet endnu mere, siger en forskningschef.

Det havde givet mulighed for at skabe sjældne naturtyper! Ja - juhuu: Et nyt Sahara.

Og i stedet for kameler står der bare syv skønne møller på højde med Eiffeltårnet og snurrer rundt, og det blæser en pelikan.

Vi kan næsten ikke vente med at pakke madkurven ud i denne berigelse af dansk natur."

Jeg mener, at industrien må bekoste den merudgift der ligger i at placere møllerne på havet. Hvis ikke industrien har råd, må den enten erkende at det er en dybt urentabel industri, eller også må den få flere subsidier fra staten.

Og så mener jeg, at vi ikke kan være tjent med, at staten af vindmølle-industrien presses til at haste sagsbehandling af den slags enorme indgreb i landskabet igennem. Det bliver ikke engang udelukkende danske virksomheder, der kommer til at lukrere på forsøgscentret.

Og så skal vi lige huske, at når det her center er stillet op, så kommer der en LANG række centre med forsøgsmøller på "kun" 200 meters højde, som der også skal findes plads til.

Det kan godt være, at Thy ikke lige er så mange menneskers baghave - men der bliver MANGE, der bliver berørt af monstermøller...

Kommentér

allan modeweg-hansen
#9 Kommentar postet d. 23-06-11 kl. 20:32. Emne: Store naturgevinster i Østerild
hun & siemens topper kriminalitet i wildlife og naturens grundlove..man fælder da ikke skov midt i juli mens der er fugleunger & andet offspring....jeg har set og fuglt tre ugle unger der inde i østerild ..hva ska de også dø så..ellers flytter jeg dem .. mvh allan

14 arter sjældne og realative på eu,s rødartelistre...hvad skal vi så bruge den til når milijøminsteren hun ikke selv overholder nogle regler..sku lige tage vandet op af hendes far,s fiske hul så blev der da rama skrig i kjøvenhavnstrup

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator