Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. januar 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Ruth Ahlburg
Ny art i Danmark Liorhyssus hyalinus (Læst 21768 gange) Postet d. 18-09-10 kl. 20:57
Ny art i Danmark  Liorhyssus hyalinus (En ny tægeart for Danmark er observeret 2 gange denne uge, Liorhyssus hyalinus  Fabricius 1794, en k)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 897)

En ny tægeart for Danmark er observeret 2 gange denne uge, Liorhyssus hyalinus Fabricius 1794, en kanttæge/Rhopalidae.

Den første fandt jeg i min have i Nærum i gyldenrisene 12.9.10, bestemmelsen bekræftet af Werner Meng - se linket HER.

Den 14.9.10 blev der fundet endnu en syd for Århus, ligeledes i gyldenris. Så kan man forestille sig den er ved at brede sig i landet.

Arten er en kosmopolit, der tilsyneladende breder sig.

Kendt i Nord og Sydamerika,- ( eks. Venezuela, hvor man har rapporteret at arten gør skade på durra)- Eurasien, Australien og New Zealand. Den er endog på listen over dyr på Galapagos, som indslæbt art. - se linket HER

Den lever oftest nær jorden på urter, gerne i tørre områder, har set storkenæb, Rundbladet Katost(Malva neglecta) og forskellige kurveplanter nævnt.

Arten er uhyre varierende i farvetegning fra helt lyse til meget mørke.

Størrelse ca. 6 mm.

Det mest karakteristiske ved den er at den membranøse del af vingerne rager langt ud over abdomens bagkant, ca. lige så langt som bageste abdominale segments længde.

Her nogle links til demonstration af den varierende farvetegning:

- se linket HER.

- se linket HER.

- se linket HER.

Her billeder af nymfer og æg - se linket HER.

Spændende art,- vi må ud og lede efter flere.

Kommentér

Michael S. Jensen
#1 Kommentar postet d. 19-09-10 kl. 09:14. Emne: Ny art i Danmark Liorhyssus hyalinus
Hej Ruth

Fedt!

Jeg ved alt for lidt om tægerne, men har altid været fascineret af dem.

Tægerne er velkendt langt tilbage i tiden. Der er masser af dem i moleret (Eocæn) men de kendes meget længere tilbage i tiden.

De findes utroligt velbevaret f.eks. i Santana Formationen fra Nedre Kridt i Brasilien (prøv at google på: Hemiptera santana formation) og knapt så velbevaret fra den endnu ældre Solnhofen Formation (Øvre Jura) i Tyskland.

Mvh Michael

Kommentér

Michael S. Jensen
#2 Kommentar postet d. 19-09-10 kl. 09:41. Emne: Ny art i Danmark Liorhyssus hyalinus
Og nu hvor jeg er i gang:

Heteroptera - altså tægerne specifikt - kendes helt tilbage fra midten af Perm (> 260 mill år), men der er masser af rod i taxonomien, så hvad der passer sammen med hvad, er ikke fuldstændig afklaret.

Måske man skulle have været palaeoentomolog.....

Mvh Michael

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 24-09-10 kl. 23:05. Emne: Ny art i Danmark Liorhyssus hyalinus
Sjovt, Ruth.

Ole

Kommentér

Evy Lindenborg
#4 Kommentar postet d. 26-09-10 kl. 17:22. Emne: Ny art i Danmark Liorhyssus hyalinus
Novra, hvor fedt.

Jeg er på det sidste blevet bidt af en gal tæge, for jeg synes faktisk deres variation gør dem ret spændende. Jeg tror dog ikke jeg har en så spændende liggende på lager

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 26-09-10 kl. 17:29. Emne: Ny art i Danmark Liorhyssus hyalinus
Hej Ruth

Til lykke med fundet

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator