Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gert S Laursen
Svirreflue på lyng (Læst 620 gange) Postet d. 20-09-10 kl. 06:07
Svirrefluer kan være en jungle for mig. Taget den 19-09-2010 på lyngareal nær brudesø ved Gl.Rye.

Det ligner xanthogramma og alligevel ikke pga. nakkepletten

Kan nogen hjælpe med id.

Mvh; Gert

Svirreflue på lyng (Svirrefluer kan være en jungle for mig. Taget den 19-09-2010 på lyngareal nær brudesø ved Gl.Rye.
D)
Gert S Laursen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Emil Lütken

Svaraktivitet:

(1366)
#1 Svar postet d. 20-09-10 kl. 09:28. Emne: Svirreflue på lyng
Det er en Hvepsesvirreflue sp., hun. - Det er overvejende sandsynligt, at det er en Klit-Hvepsesvirreflue. Har du billeder, hvor man kan se benene tydeligere, kan den sandsynligvis bestemmes med sikkerhed.

Mvh

Emil

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gert S Laursen
#2 Kommentar postet d. 20-09-10 kl. 11:43. Emne: Svirreflue på lyng
Hej Emil

Foreløbelig tak for svaret og nej jeg har ikke andre billeder, Måske en af mine bekendte har, han tog også nogle af den, jeg hører lige ham ad.

Mvh; Gert

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3324)
#3 Svar postet d. 20-09-10 kl. 19:48. Emne: Svirreflue på lyng
Hej Gert og Emil!

Fluen kan uden problemer bestemmes til Chrysotoxum festivum, Klit-hvepsesvirreflue.

Bagkroppens sidekanter er helt sorte; Den smalle gule linie på 3. led er "knækket" nedad ved sidekanten, og på vingen er der under vingemærket en tydelig stor sort-brun plet. Gode kendetegn for C. festivum.

Den lille C. arcuatum med den korte tykke bagkrop er foruden C. festivum den eneste Hvepsesvirreflue, der flyver på denne tid, og den ser jo ganske anderledes ud.

Med venlig hilse

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gert S Laursen
#4 Kommentar postet d. 20-09-10 kl. 21:05. Emne: Svirreflue på lyng
Tak bent

Jeg havde faktisk også hældt til denne klitsvirreflue. Men tak for en fyldsgørrende redegørelse.

Mvh; Gert

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator