Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels-Ebbe Dalsø Larsen
Stankelben? (Læst 569 gange) Postet d. 21-09-10 kl. 18:25
10.09.08.kl 17:05, Dalmose

Ses ofte her, men hvad er det for en?

Stankelben? (10.09.08.kl 17:05, Dalmose
Ses ofte her, men hvad er det for en?)
Foto: Niels-Ebbe Dalsø Larsen
Klik på billedet for original størrelse (1877 x 1250)
Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#1 Kommentar postet d. 21-09-10 kl. 19:17. Emne: Stankelben?
De er svære. Men ja Stankelben. Vist en af dem Walther kalder Savtschenkia sp. De er både voldsomt almindelige arter og meget sjældne. Du er nok nødt til at fange et par stykker, så vi kan få nærbilleder eller "i-hånden-bestemmelser".

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12692)
#2 Svar postet d. 21-09-10 kl. 21:23. Emne: Stankelben?
Ja, utvivlsomt Savtshenkia, men næppe confusa.

Lårene er næsten helt mørke med lys spids. Hos confusa er det omvendt.

Hvis du har mod på det, Niels-Ebbe, så indsaml gerne nogle stykker, men helst kun hanner. Jeg modtager gerne stankelben!

De fleste stankelben kan kun bestemmes i hånden, og fordi strukturerne i hypopygiet lukker sig om sig selv, når dyret tørrer, skal der tit dissekeres.

Der er både meget almindelige og sjældne arter i underslægten, og potentielt også nye arter

- se linket HER

Mvh Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#3 Kommentar postet d. 22-09-10 kl. 15:41. Emne: Stankelben?
Ja så ramte jeg da slægten. Kunne faktisk på det fine foto godt se at den der celle ude i vingen ikke lignede confusa, men ville ikke føre mig for meget frem Jeg har efterhånden et par håndfulde tutter til dig Walther. Stankelbenene vælter ind på sukkersnorene i haven; det er dog lidt svært at finde dem mellem myriaderne af myg. Det er nok ikke så mange forskellige arter, men 3 tror jeg da; den ene dog nok ikke en Savt. Samler lige lidt flere, men om det er hanner eller hunner har jeg altså ikke lige styr på, inden jeg sender.

Besvar | Kommentér

Niels-Ebbe Dalsø Larsen
#4 Kommentar postet d. 23-09-10 kl. 00:45. Emne: Stankelben?
Tak for svarene. Det er åbenbart et af de rigtig svære områder, når det gælder artsbestemmelser.

Besvar | Kommentér

Niels-Ebbe Dalsø Larsen
#5 Kommentar postet d. 23-09-10 kl. 01:09. Emne: Stankelben?
Hej!

Hvis jeg nu ville lægge fotoet i Galleriet, hvor der tilsyneladende ikke er noget som ligner, så kræver det at jeg finder et nyt exemplar, eller hvad? Skal jeg på mine egne fotos, kalde den Tipula Savtshenkia, eller hører den ikke til der?

Jeg vedh.nyt foto, som jeg ikke er sikker på, om det i det hele taget er af samme art, men dem bliver der nok snart flere af.

Stankelben? (Hej!
Hvis jeg nu ville lægge fotoet i Galleriet, hvor der tilsyneladende ikke er noget som ligner, )
Foto: Niels-Ebbe Dalsø Larsen
Klik på billedet for original størrelse (2861 x 1924)
Besvar | Kommentér

Martin Bjerg

Svaraktivitet:

(81)
#6 Svar postet d. 23-09-10 kl. 08:21. Emne: Stankelben?
Hvis du vil lægge billeder op af de her kræ, inden de er bestemt til art, er der kun muligheden Tipula sp. /altså en art af Tipula). Sav-navnet er en Underslægt, som ikke bruges på F&N:

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator