Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ulf Bjerre
Svirreflue-id 2? (Læst 1054 gange) Postet d. 22-09-10 kl. 18:10
Og hvad hedder denne?

I dag i haven i Østbirk.

Svirreflue-id 2? (Og hvad hedder denne?
I dag i haven i Østbirk.)
Foto: Navn efterlyses
Besvar | Kommentér

Emil Lütken

Svaraktivitet:

(1366)
#1 Svar postet d. 22-09-10 kl. 18:11. Emne: Svirreflue-id 2?
Det er en Almindelig Sumpsvirreflue, hun.

Mvh

Emil

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ulf Bjerre
#2 Kommentar postet d. 22-09-10 kl. 18:24. Emne: Svirreflue-id 2?
Mange tak for det Emil.

Mvh/Ulf

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#3 Kommentar postet d. 15-10-10 kl. 23:03. Emne: Svirreflue-id 2?
Dens bagskinneben er blot gul på inderste knap en tredjedel. Det er en nøglekarakter, der skiller eks. Hybrid-Sumpsvirreflue fra Almindelig sumpsvirreflue, hvor bagskinnebenene er gule på de inderste to tredjedele: Hvad er det, der gør, at fluen er Almindelig Sumpsvirreflue og ikke Hybrid-Sumpsvirreflue?

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Emil Lütken

Svaraktivitet:

(1366)
#4 Svar postet d. 17-10-10 kl. 00:24. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Ruth,

Hvor stor en del af bagskinnebenet, der er gult, kan ikke bruges som et sikkert kendetegn mellem Almindelig Sump-svirreflue og Hybrid-sumpsvirreflue. Se fx. - se linket HER.

Jeg kan ikke afvise, at du har ret i, at det er Hybrid-sumpsvirreflue, men da jeg bestemte den, var jeg ikke i tvivl om, at det er Almindelig Sumpsvirreflue. Jeg ved ikke, om det med sikkerhed kan afgøres, om det er den ene eller den anden.

Mvh

Emil

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#5 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 09:03. Emne: Svirreflue-id 2?
Det er jo et notorisk handikap at bestemme art ud fra billeder fremfor at sidde med et præpareret dyr, man kan vende og dreje og iagttage fra alle vinkler. Og selv da siges det nogen gange at være umuligt at komme i mål.

Og jeg kan godt se dit problem med den af dine egne fluer, du linker til, - jeg er enig med dig i din bestemmelse. Bagskinnebenet er tilsyneladende fuldstændig sort, men det kan sagtens være vinklen på benet, der driller. Hvis du havde et billede af det ben lige direkte ind på, kan det være, der pludselig bliver farveforskel at se.

Som udgangspunkt må man bestemme ud fra nøglekriterier, og når trivittatus er sorteret fra, er gul i mindre end tredjedelen af det inderste af bagskinnebenet ensbetydende med, at det IKKE er pendulus. Nøglekriterier er netop nøglekriterier fordi de modsat mange andre træk ikke er/burde være variable. På det kommenterede billede er der ikke efter min opfattelse tvivl om, at fotografiets kvalitet tillader at konkludere, at det ikke er pendulus. Der er efter mit skøn ikke andre træk på billedet, der modsiger det.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Emil Lütken

Svaraktivitet:

(1366)
#6 Svar postet d. 17-10-10 kl. 09:48. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Ruth,

Du har sikkert ret, men så må vi bede Ulf Bjerre om at ændre navnet til Hybrid-Sumpsvirreflue.

Mvh

Emil

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#7 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 10:29. Emne: Svirreflue-id 2?
Det tror jeg er det mest rigtige.

Jeg har tænkt videre over den almindelige sumpsvirreflue med tilsyneladende helt sort bagskinneben, du linkede til. Selv om det ved nærmere undersøgelse viser sig, bagskinnebenet faktisk er helt sort, bringer det dig ikke i konflikt mellem 2 arter, da du kan bestemme den sikkert på de andre kendetegn. Det er mere kompliceret, hvis udstrækningen af det gule er et sted midt imellem de to arter, eller der er indre modsigelse i trækkene på selve fluen.

Jeg synes, vi skal være åbne for "ping-pong" af argumenter i forum så vi i fællesskab kan finde den rigtige løsning, da der tit kan være berettiget tvivl.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Ulf Bjerre
#8 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 10:32. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Ruth og Emil.

Jeg har med stor interesse prøvet at følge med i Jeres udredninger - og håber også jeg har lært noget.

Med hensyn til rettelse er obs. kvalitetsikret så derfor kan jeg ikke rette/slete den.

Hvad gør jeg så?.

Mvh/Ulf

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#9 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 12:07. Emne: Svirreflue-id 2?
Hej Ulf.

Det problem har jeg også spekuleret på. Du kunne starte en tråd under emnet kvalitetssikring - eller kontakte Thomas Eske Holm direkte og spørge, om han kan " afsikre" den.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator