Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mogens Holmen
ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos) (Læst 2826 gange) Postet d. 26-09-10 kl. 22:03
Hej,

Den her ligner jo Nældens takvinge. Men den er faktisk en del større, mørkere på undersiden og virker mere kraftfuld og sky i flugten. Tæt nord for Lhasa, i ca. 3800 m højde. Vil være glad for ID på den

pft,

MH

ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos) (Hej,
Den her ligner jo Nældens takvinge. Men den er faktisk en del større, mørkere på undersiden og)
Mogens Holmen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#1 Kommentar postet d. 26-09-10 kl. 22:04. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
samme dyr, underside.

ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos) (samme dyr, underside.)
Mogens Holmen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

John Vergo

Svaraktivitet:

(380)
#2 Svar postet d. 28-09-10 kl. 19:56. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Hej Mogens

Det er en noget svær opgave, specielt hvis du er 100% sikker på at det er samme dyr, idet oversiden faktisk kun kan være A. urticae (nældens takvinge), MEN undersiden ligner påfaldende Nymphalis xanthomelas (Østlig takvinge) specielt grundet de gule (lyse) ben og det har urticae ikke. Undersiden kunne ligeledes godt ligne lidt Indian Tortoiseshell (Indisk takvinge) Agalais cashmirensis, MEN dens ben er noget mørkere end dit billed indikere, og i begge tilfælde passer oversiden ikke helt.

mvh

john

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#3 Kommentar postet d. 28-09-10 kl. 20:49. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Hej John,

Det er absolut samme dyr på begge fotos. Det var halvdårligt vejr, og jeg fandt den siddende på en skrænt med sammenklappede vinger. Den var temmeligt sløv, men jeg fik den da til at brede vingerne ud lidt - som det ses på det første foto.

Besvar | Kommentér

John Vergo

Svaraktivitet:

(380)
#4 Svar postet d. 28-09-10 kl. 21:17. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Tja det gør det jo ikke bedre, specielt det med vejret, så er det jo ikke kraftigt direkte lys der gør benene lyse, havde du kun sendt bagside billedet havde jeg ikke været i tvivl (østlig takvinge), MEN de kraftige (tydelige) blå pletter i forvingens sømkant, ja dem har jeg ikke set på østlig, hverken på illustrationer eller på billeder. Modsat har jeg heller ikke set urticae med gule (lyse) ben.

Så jeg er noget i tvivl, men hælder dog til østlig, grundet undersiden og specielt de gule ben

mvh

john

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(227)
#5 Svar postet d. 29-09-10 kl. 08:03. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Den som Mogens har fotograferet er en klar Nældens takvinge, Aglais urticae, der har den sin egen form i Tibet.

Der findes ialt 3 arter i slægten Aglais i Tibet;

Nældens takvinge, A. urticae som findes nord for Himalaya-bjergkæden og ligner en normal lys på oversiden.

De sidste 2 arter er mørkere på oversiden. Deres udbredelse i Himalaya; Himalaya takvinge, A. cashmirensis; fra Nepal til Kashmir på østsiden i 2000 til 3000 m.h.; - se linket HER

Ladakh takvinge, A. ladakensis: I Ladakh ind i Tibet; - se linket HER

John jeg formoder du ikke har set Østlig takvinge? For den ligner mere en Kirsebærtakvinge; - se linket HER

ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos) (Den som Mogens har fotograferet er en klar <b>Nældens takvinge</b>, <i>Aglais urticae</i>, der har d)
Foto: Lars Andersen; Himalaya takvinge, Okt 95 Langtang,
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

John Vergo
#6 Kommentar postet d. 29-09-10 kl. 08:32. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Du har ret i din formodning Lars, jeg har ikke fysisk set østlig, og som jeg også nævner i mit første svar, kan jeg også kun få oversiden til at være urticae, det var undersiden og specielt benenes lyse (gule) farve der bragte mig i tvivl .

mvh

john

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(227)
#7 Svar postet d. 29-09-10 kl. 09:09. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Nældens takvinge findes i mange geografiske varianter.

Her en fra det Spanien juni 2006,fotograf; Troells Melgaard: - se linket HER

Her en nær art; Milberts takvinge fra det vestlige og nordlige USA; - se linket HER

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#8 Kommentar postet d. 29-09-10 kl. 10:56. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Tak for hjælpen til jer begge .

Størrelsen og undersidefarven var unægtelig overraskende, selvom det så er den samme art som hjemme i haven. Jeg kom på skudhold af en enkelt mere et andet sted, som jeg også tror må være den, selvom den ikke har noget videre blåt langs vingekanten. Begge steder var der et par andre rødbrune takvinger i samme størrelse, der fløj omkring, men ikke tæt på.

mvh MH

Besvar | Kommentér

Lars Andersen

Svaraktivitet:

(227)
#9 Svar postet d. 30-09-10 kl. 08:16. Emne: ID? - Takvinge 1, Tibet (2 fotos)
Nogle betragter den som en selvstændig art; Aglais rizana: - se linket HER

I "tree of web life project" er det en ssp. under Aglais urticae. Så dens artstatus er uafklaret.

Vi kan kalde den Tibetansk takvinge. Den lever på; Himalaya Nælde, Urtica hyperborea.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator