Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tamara Lara Furrer
Hvilken svamp? (Læst 653 gange) Postet d. 05-10-10 kl. 10:56
Tullebølle, Langeland 5. oktober 2010.

Ældre svamp fundet i græs ved meget blandet hegn. Hat 8 cm bred, stok 7 cm lang og 1,7 cm bred. Lamellerne går ned af stokken. Ingen ring, hele svampen er ensfarvet. En gullig nøddebrun farve. Dufter som champignon, men jeg tør ikke smage. Der er ingen forandring ved snit, men ved tryk bliver lamellerne mørkebrune og slimede.

(jeg har gang i Pahati, så jeg håber I lige vil bære over med mine begynder indslag).

Hvilken svamp? (Tullebølle, Langeland 5. oktober 2010.
Ældre svamp fundet i græs ved meget blandet hegn. Hat 8 cm b)
Foto: Brun svamp
Besvar | Kommentér

kirsten nielsen

Svaraktivitet:

(39)
#1 Svar postet d. 05-10-10 kl. 11:14. Emne: Hvilken svamp?
En slags gammel Netbladhat.

KirstenN

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#2 Kommentar postet d. 05-10-10 kl. 11:20. Emne: Hvilken svamp?
Hej Kirsten, tusind tak for svar. Ikke at jeg vil spise den gamle svend fra billedet, men lige et spørgsmål mere.. der er ingen i netbladhat-familien der er spiselige vel? Noget med leverskader.

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#3 Svar postet d. 05-10-10 kl. 14:54. Emne: Hvilken svamp?
Hej Tamara

Alle svampe kan spises, det er blot virkningen der er forskellig.

Som du selv skriver er Netbladhatte ikke sunde af spise.

Man kan altid smage på en svamp, tag et ærtestort stykke, tyg/smag på det 15 sek. spyt ud, det er der ingen fare ved. Det er med nogen svampeslægter vigtigt at kende smagen for at bestemme til art. Det samme er med duften.

Kirsten har helt ret i at det er en Netbladhat art.

For at komme frem til specifik art, skal værtstræet og sporefarven kendes.

Og lige til sidst, du skal ikke være bange for at spørge, der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Husk selv den mest forhærdede kender, har været begynder engang, og vil mene at alle herinde på FogN kan huske da de begyndte, selv om det for nogen af "dem" er mange år siden.

Venligst

Ebbe

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#4 Kommentar postet d. 05-10-10 kl. 15:59. Emne: Hvilken svamp?
Fornemt, endnu et svar :o) Værtstræet var et virvar af brombær, hyld og så selvfølgelig nogle træer.. MEN jeg er også nybegynder på træer - desværre. Nogle af os har brugt årevis på at lære et computerprogram og dermed glemt at se ud af vinduet, men jeg kommer ihvertfald efter det nu :o)

Tak for tips og begynder-opmundring

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator