Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jeanie Jepsen
Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ?? (Læst 9940 gange) Postet d. 10-10-10 kl. 18:42
Som emnet siger ..Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den lyse eller den rødgule.

De er plukket ved Bøg, dog tæt grænsende til nåleskov.

De variere i farven fra helt lys ( næsten hvid ) til orange..som kantarel !

Kan denne svamp tørres/ gemmes ?

Smag ?

tak for svar på forhånd

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 10-10-10 kl. 19:35. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Begge er spiselige og gode.

Smag: lidt a la Kantarel.

Tørres? Jeg tror det, men har ingen erfaring.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jeanie Jepsen
#2 Kommentar postet d. 10-10-10 kl. 22:58. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Mange tak for svaret !!

Så er det dejligt at have plukket en god portion

Venligst Jeanie

Besvar | Kommentér

Henrik Vedel

Svaraktivitet:

(4)
#3 Svar postet d. 11-10-10 kl. 18:03. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Hej Jeanie.

Ole har helt ret med spiseligheden.

Hvad angår opbevaring er det min erfaring at Pigsvampe

(og kantereller) bevarer smag og konsistens bedre ved frysning end ved tørring.

I det hele taget kan fryse mange typer svampe med godt resultat, og det kan være godt at have i baghovedet hvis man en dag er heldig at komme hjem med en portion der overstiger tørrekapaciteten.

Men med netop disse to slags svampe er frysning en fordel frem for tørring.

Mvh Henrik.

Besvar | Kommentér

Jeanie Jepsen
#4 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 20:41. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Mange tak Henrik

Jeg har allerede frosset 2 poser og glæder mig nu til at skulle smage dem !

Sidder nu og leder efter gode opskrifter med pigsvampe. Imorgen går turen igen i skove, da jeg nu ved at den kan spises, og desuden har fundet rigtig mange, men ikke plukkede, som jeg klart vil plukke nu, og føje til vinter forrådet ;)

Venligst Jeanie

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 12-10-10 kl. 10:10. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Der findes opskrifter i Politikens Svampekogebog. Heraf fremgår også at Pigsvamp IKKE er egnet til tørring.

Ole

Besvar | Kommentér

Jeanie Jepsen
#6 Kommentar postet d. 12-10-10 kl. 11:02. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Tak igen Ole !

Ja jeg fandt ud af at de bliver seje/ træge ved tørring. Desuden fik jeg info fra en der samler en del af dem, at jeg bare skal fryse dem når de er rengjorte, og tage dem direkte fra frost og på panden. De afgiver efter sigende meget vand/ vædske, men denne skal jeg hælde fra !? så det "bitre" vil forsvinde...om dette er rigtig forstået, det finder jeg ud af ved første forsøg ;)

Jeg glæder mig under alle omstændigheder til at smage...bitter eller ej...er de bitre er det dog ærgeligt! Men så er det prøvet.

Besvar | Kommentér

Henny Filbert
#7 Kommentar postet d. 12-10-10 kl. 11:04. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Hej Jeanie

Håber du ved at pigsvampe skal var varmebehandles(blanchering er vist bedst) inden nedfrysning.

Kantareller sauteres.

Mvh. Henny

Besvar | Kommentér

Jeanie Jepsen
#8 Kommentar postet d. 12-10-10 kl. 11:08. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Ups !!! Det var jeg ikke klar over, men jeg smider fluks dem ud jeg har frosset, og blanchere dem jeg finder idag...uha uha !! :D godt jeg fandt denne side med alle "eksperterne"...tusind tak !

Besvar | Kommentér

Niels Aagaard

Svaraktivitet:

(6)
#9 Svar postet d. 12-10-10 kl. 11:21. Emne: Er Pigsvampe spiselige uanset om det er den alm. eller den rødgule ??
Øh, varmebehandles??? Hvorfor i alverden dog det?

Jeg fryser stort set alle slags svampe uden at de mister meget (om noget) af smag og anvendelighed.

De skal naturligvis renses først, skæres i passende stykker, og fugtige eksemplarer skal lige have en dag på en avis på køkkenbordet (vendes et par gange). Og så på hovedet i fryseren. De er næsten lige så smagfulde som friske eller tørrede svampe.

kh niels (som i øvrigt elsker pigsvampe også frosne; så send dem til mig i stedet for at smide dem ud, HOHO )

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator