Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karina Høegh Poulsen
Hvilken er denne svamp? (Læst 764 gange) Postet d. 11-10-10 kl. 12:35
Hejsa!

Jeg vil gerne vide navnet på denne svamp. Desværre er dette det eneste billede, jeg har af den. Jeg fandt den i en bøgeskov sammen med nogle andre af samme art, men så vidt jeg husker, var de ikke lige så sprækkede i kanten som denne. Jeg er ikke sikker på, at den er så nem at bestemme, så jeg håber, der er nogle eksperter, der læser min kommentar!

Hvilken er denne svamp? (Hejsa!

Jeg vil gerne vide navnet på denne svamp. Desværre er dette det eneste billede, jeg har af)
Foto: Karina Høegh Poulsen
Besvar | Kommentér

Michael Sonniks

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 11-10-10 kl. 13:38. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Karina

Jeg er absolut ikke ekspert, men et forsigtigt bud kunne være et bedaget eksemplar af Høj slørhat - se linket HER

.. Men lad andre kommentere på sagen

Mvh. Michael

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#2 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 16:21. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Michael!

Tak for dit svar! Jeg synes dog ikke, hatten ligner så meget Høj Slørhats. Men det kunne jo måske være et ældre eksemplar, jeg har fundet. Jeg troede, at det måske var en skørhat, men det var mest ud fra stokkens tykkelse og hvide farve. Jeg burde have plukket den, så jeg kunne have taget den med hjem og undersøgt den nærmere.

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#3 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 16:24. Emne: Hvilken er denne svamp?
PS. Du mente også selv, at det kunne være et ældre eksemplar, kan jeg se!

Besvar | Kommentér

Hanne Farnæs
#4 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 16:34. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Karina.

Velkommen til.

Når svampe skal bestemmes, skal der helst være et billede af oversiden og et billede af undersiden og stok.

Derefter vil de fleste svampe kunne bestemmes.

Men mange svampe skal også bestemmes ud fra smag og lugt.

Vh Hanne

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#5 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 18:58. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Hanne!

Jeg ved godt, som du siger, at det er bedst at have billeder af undersiden og stokken også, men jeg tænkte ikke på, da jeg tog billedet, at jeg gerne ville vide hvilken slags svamp, det var. Det var lidt dumt, må huske at få det hele med næste gang.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3511)
#6 Svar postet d. 11-10-10 kl. 20:23. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Karina, det er formodenlig en slørhat, som er for gammel til en bestemmelse. Desuden er det også en svær gruppe, syntes jeg

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#7 Kommentar postet d. 12-10-10 kl. 13:46. Emne: Hvilken er denne svamp?
Mener I så, at skørhat er helt udelukket?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 12-10-10 kl. 14:37. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Karina

Velkommen til F&N!

På baggrund af rigtig mange års erfaring vil jeg hævde at det ikke er en skørhat, men at Høj Slørhat er et rigtigt godt bud, men ingen bestemmelse. Sagen er at det som regel er umuligt at bestemme gamle svampe ud fra et foto og begrænset øvrig information Ikke mindst fordi slørhatte er en møgvanskelig slægt med flere hundrede arter i Danmark!

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#9 Kommentar postet d. 12-10-10 kl. 15:18. Emne: Hvilken er denne svamp?
Hej Torbjørn.

Tak skal du have.

Det er alle tiders for uerfarne svampeinteresserede som mig, at der er sådan nogle som dig, der ved rigtig meget om det! Tak for dit svar! Det vigtigste for mig at vide, er også bare den overordnede art, så jeg ikke lægger forkerte billedoplysninger ud på nettet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator