Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Brian Willum Petersen
Hvilken svamp? (Læst 797 gange) Postet d. 11-10-10 kl. 21:09
Den udskilte noget hvid væske, men jeg synes ikke den duftede specielt kraftigt af noget. Hvilken kan det være? Også Sæbyholm Skov i lørdags.

Hvilken svamp? (Den udskilte noget hvid væske, men jeg synes ikke den duftede specielt kraftigt af noget. Hvilken ka)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (896 x 764)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#1 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 21:09. Emne: Hvilken svamp?
Underside:

Hvilken svamp? (Underside:)
Foto: Brian Willum Petersen
Klik på billedet for original størrelse (860 x 621)
Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#2 Svar postet d. 11-10-10 kl. 21:19. Emne: Hvilken svamp?
Hej Brian

Vil våge det ene øje og påstå det er Dråbeplettet Mælkehat.

Der er nogle få ting der er væsentligt at nævne når en svamp skal bestemmes. Hvilke træer var der, evt. bare løv- eller nåletræer. Duft (som du nævner) og smag. Størrelser er også god at hører om, det kan være svært at se størrelse ud af et billede.

Det er godt du både viser billede af hat og stok/lameller.

Venligst

Ebbe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#3 Svar postet d. 11-10-10 kl. 21:23. Emne: Hvilken svamp?
Der er helt bestemt Dråbeplettet Mælkehat. Skarp i smagen og uspiselig, men ikke giftig.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#4 Kommentar postet d. 11-10-10 kl. 21:30. Emne: Hvilken svamp?
Hej Ebbe og Poul Evald.

Jeg kan yderligere fortælle at hatten var 3-4cm i diameter, (så vidt jeg nu kan huske) og den blev fundet i løvskovbund. Denne tør jeg godt obse som Dråbeplettet Mælkehat, så.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund

Svaraktivitet:

(9)
#5 Svar postet d. 12-10-10 kl. 12:39. Emne: Hvilken svamp?
Man kan vistnok sylte de der skarptsmagende mælkehatte, så den skarpe smag forsvinder og derved få noget spiseligt ud af det.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#6 Svar postet d. 12-10-10 kl. 12:45. Emne: Hvilken svamp?
Sylte de skarpe mælkehatte? - De gælder vist kun de store, skarptsmagende hvide og hvidlige mælkehatte, f.eks. Peber-Mælkehat. Mandraber-Mælkehat/Olivenbrun Mælkehat angives at være carcinogen.

I Finland, Rusland og Østeuropa skal der være udbredt tradition for at sylte de store, skarpe, hvide mælkehatte 2-3 uger i en lage med eddike, salt og sukker en 2-3 uger, hvorefter den skarpe smag skulle forsvinde, og de skulle få en konsistens og smag omtrent som syltede champignoner. - Jeg har ingen konkret opskrift og har ikke prøvet det, men man kan vel google en på Nettet?

Besvar | Kommentér

Jesper Moeslund

Svaraktivitet:

(9)
#7 Svar postet d. 12-10-10 kl. 12:48. Emne: Hvilken svamp?
Ok, så er det nok kun de store hvide den går med

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#8 Svar postet d. 12-10-10 kl. 12:50. Emne: Hvilken svamp?
I denne gamle Urt-artikel på Dansk Botanisk Forenings hjemmeside er der en artikel, der også indeholder en opskrift på syltning af skarpe mælkehatte:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 12-10-10 kl. 13:21. Emne: Hvilken svamp?
I hvertfald har Rødbrun og Nordisk Mælkehat også været brugt til syltning: selv har jeg forsøgt mig med den første i Grønland og kunne i modsætning til min kone godt lide resultatet

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator