Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. oktober 2010

Rødmende Fluesvamps rødmen

Hej igen. Jeg har lige endnu et spørgsmål, som længe har presset sig på.

Jeg er helt med på, at man kender Rødmende Fluesvamp fra Høj Fluesvamp ved, at kødet rødmer (og fra Panterfluesvamp desuden ved den stribede ring (som er glat hos panteren) og så knolden, der går jævnt over i stokken).

Men når jeg så står med en, som på alle måder ligner en Rødmende, og hvor der helt tydeligt er rødt kød der, hvor der har været orme og biller, og hvor dyr har spist af den, og jeg så ridser i den, så bliver kødet ikke umiddelbart rødt lige der, hvor jeg har ridset (sådan som det f.eks. gør på en blodchampignon, eller ligesom en indigorørhat bliver blå lige med det samme, når man skærer i den). Selv når jeg er kommet hjem med den, så er der stadig ikke blevet rødt, hvor jeg har ridset.

Derfor er mit spørgsmål: Tager kødet hos en Rødmende Fluesvamp simpelthen bare meget længere tid om at rødme end kødet hos blodchampignoner? Eller er det en forkert svamp, jeg har fat i (hvilket jeg har lidt svært ved at tro, for så ville der jo være advaret mod den i svampebøgerne).

Under alle omstændigheder: hvis den rødmer, men bare ikke gør det med det samme, synes jeg jo godt, man kunne have gjort opmærksom på det i artsbeskrivelserne.

De senest indberettede arter i Naturbasen: