Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Brunorange svampemylder (Læst 527 gange) Postet d. 15-10-10 kl. 16:53
På naboens vestvendte, flisdækkede skrænt står et mylder af denne brunorange svamp. Den udmærker sig ved at lamellerne er fri af stokken og det inderste af hatkødet.

Smagen er ubehagelig skarp og bider på tungen i et par minutter.

Jeg har set den gennem flere år, men først nu har jeg taget mig sammen til at søge at få den bestemt.

Kan det lade sig gøre på dette grundlag at bestemme den ?

På forhånd tak !

Brunorange svampemylder (På naboens vestvendte, flisdækkede skrænt står et mylder af denne brunorange svamp. Den udmærker sig)
Foto: Hans
Klik på billedet for original størrelse (764 x 1000)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 15-10-10 kl. 17:23. Emne: Brunorange svampemylder
Hej Hans

Det må være Plettet Flammehat, ganske rigtigt en ubehagelig bitter ting at få i munden.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#2 Kommentar postet d. 15-10-10 kl. 17:53. Emne: Brunorange svampemylder
Billederne af de andre Plettet Flammehat i F&N har mere el. mindre nedløbende lameller (også ill. i Ferdinandsen & Winge). "Mine" løsthængende lameller er måske ikke en stabil artskarakter ?

spørger Hans

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 15-10-10 kl. 18:33. Emne: Brunorange svampemylder
I slægtsbeskrivelsen af Flammehatte i Funga Nordica står der at lamellerne er udrandede, med en nedløbende tand; umiddelbart vil jeg dog mene at jeg ligesom hos Ferdinandsen & Winge også har set dem lidt nedløbende; men selvom der skulle være en smule forskel i forhold til beskrivelserne og dine eks. så ligner de så meget at jeg ikke har nogen betænkeligheder ved at kalde dem Plettet Flammehat

hilsen Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#4 Kommentar postet d. 15-10-10 kl. 19:58. Emne: Brunorange svampemylder
Det kræver mange mange års erfaring at lære svampe !!

Mange tak for bestemmelsen !

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 15-10-10 kl. 20:34. Emne: Brunorange svampemylder
Hmmh, man bliver ind imellem bedre til at træffe en frisk beslutning i den forventning om at det er rigtigt

Der er dog en lille orm der gnaver, idet der findes en nærtstående (sjælden?) art, som jeg ikke kender, så engang imellem mikroskoperer jeg arten, i hvertfald når de ser underlige ud, din svamp så ikke særlig underlig ud

Hilsen Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator