Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karina Høegh Poulsen
Honningsvampe, men hvilken underart? (Læst 2020 gange) Postet d. 17-10-10 kl. 19:39
Jeg har før spurgt til underarten af en honningsvamp, og det er pt. faktisk den samme, men nu har jeg fået nogle bedre billeder. Kan nogle af jer se, hvilken underart der er tale om her? Hatten var svagt skællet, mest inde mod midten, og de stod flere steder rundt om, bl.a. på træstubbe af bøg, tror jeg. Hatten var på nogle dækket af et hvidt støvlignende lag, jeg formoder, at dette må være sporestøv.

Honningsvampe, men hvilken underart? (Jeg har før spurgt til underarten af en honningsvamp, og det er pt. faktisk den samme, men nu har je)
Foto: Karina Høegh Poulsen
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 17-10-10 kl. 19:52. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Mit bud er Ægte Honnongsvamp grundet de tætte knipper kombineret med cylindrisk stok, og så vidt jeg kan se uden eller næsten uden skæl på hatten. Men andre kan have anden mening.

Ole

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#2 Svar postet d. 17-10-10 kl. 20:00. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Jeg støtter absolut Ole med budet.

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 17-10-10 kl. 20:01. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Jeg er ikke afvisende, men ville meget gerne have et nærbillede af hatten, for at se dens og skællenes farver lidt nøjere, foto vinklen er lidt uheldig til hatten, og afstanden er lidt stor, mon du kan komme tættere på Karina?

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#4 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 20:52. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Jeg skal prøve, Torbjørn! Har ikke tal på, hvor mange gange jeg efterhånden har rendt rundt i den skov i år!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 17-10-10 kl. 21:02. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Det er jo ikke noget du SKAL, men det ville være dejligt hvis du havde lyst og tid til at gøre det , når jeres indsamlinger er veldokumenterede og bestemmelsen er sikker, så kommer de jo også med i kortlægningen af Danmarks Hatsvampe, som nu løber andet ud af i alt 5 år!

venlig hilsen Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karina Høegh Poulsen
#6 Kommentar postet d. 17-10-10 kl. 23:06. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Jeg har skam både lyst og tid! Meen... så skal det heller ikke kun være for at samle oplysninger om en enkelt svamp, for det må jeg indrømme, at jeg synes synes er lidt lidt at gå derned for. Det bliver dog næppe det eneste, for jeg tror godt lige, jeg vil have undersøgt nogle andre dele af skoven for at finde nye svampe, jeg kan fotografere. Det er jo mest fotograferingen af dem, jeg går op i - knap så meget, om de kan spises eller ej. Tit synes jeg også, at det er synd at plukke dem, for de står jo og pynter så fint! - Er det kun mig, der har det sådan?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 18-10-10 kl. 06:27. Emne: Honningsvampe, men hvilken underart?
Karina. der er mange andre med den holdning til at plukke svampe!

Det kan jeg egentlig godt forstå; jeg plukker normalt heller ikke mere end "jeg skal bruge", og nyder ofte synet, sjældenheden eller hvad det nu er - uden at plukke dem.

I de fleste tilfælde (bortset fra visse poresvampe) svare det at plukke en svamp til at plukke et blåbær eller et æble, det går jo ikke ud over blåbærbusken (med mindre du træder den i stykker), eller æbletræet, idet svampenes mycelium (= den egentlige svamp) befinder sig nede i jorden eller substratet.

Din holdning er som sagt meget almindelig, men jeg gad vidst om den i nogle tilfælde ikke beror på en misforståelse.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator