Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole B. Lyshede
Vokshattehjælp uden billede? (Læst 705 gange) Postet d. 29-09-06 kl. 18:17
Jeg har i græs fundet en vokshat, der i statur, farve på hat, stok og lameller har fuld lighed med diverse fotos, f.ex. det i David Boertmanns bog om vokshatte af Eng-vokshat (Hygrocybe pratensis). Der er blot det "men", at svampens sporer er noget kantede, isodiametriske og ca. dobbelt så store som angivet for H. pratensis, dvs. 8-9 µm. Nogen ideer?

mvh

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 29-09-06 kl. 19:21. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Hej Ole, ikke fordi jeg kan komme med nogen idé om art, men prøv at lægge spørgsmålet over på Svampe-forum, så er det dobbelt chance for svar. Håber at det lykkes dig.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 postet d. 30-09-06 kl. 10:43. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Hej Margaretha

Tak for svar. Jeg har faktisk prøvet, men kan af en eller anden grund ikke logge mig på der. Jeg har spurgt Chr. Lange om hjælp og venter på svar.

mvh

Ole

Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 postet d. 30-09-06 kl. 12:41. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Det kunne jeg helt pludselig heller ikke, men fik så bare et nyt password. Webmaster er vel ude og kravler efter svamp kan jeg tænke

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 30-09-06 kl. 23:18. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Det har du sikkert ret i, Margaretha. Jeg troede, at Svampefund og svampeforum havde samme koder, men må nok bøje mig for andet.

mvh

Ole

Kommentér

Flemming Larsen
#5 postet d. 01-10-06 kl. 17:44. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Prøv med "Ole B. Lyshede" i stedet for "OBL" og samme password som i Svampefund, så tror jeg, du kan logge på Svampeforum.

Kommentér

Erik Rald
#6 postet d. 02-10-06 kl. 09:40. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Jamen, kantede isodiametriske sporer viser da, at det er en Rødblad???

Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 postet d. 02-10-06 kl. 10:42. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Ja, men jeg har ikke kunnet finde en rødblad med lameller så tykke som hos en vokshat. Jeg har prøvet med Voks-Rødblad, men den ligner ikke. Så stadig ?????

mvh

Ole

Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 postet d. 02-10-06 kl. 10:49. Emne: Vokshattehjælp uden billede?
Kære Flemming.

Tak for oplysningen, det hjalp

mvh

Ole

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator