Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Steffensen
Hvilken svamp? (Læst 766 gange) Postet d. 18-10-10 kl. 23:36
Svampen er fundet på et overdrev med Ene ved Gistrup den 27.09. 2010

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 19-10-10 kl. 00:10. Emne: Hvilken svamp?
Hej Anne Marie

Der mangler vist et billede

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Anne Marie Steffensen
#2 Kommentar postet d. 19-10-10 kl. 12:39. Emne: Hvilken svamp?
Det vedlagte foto var for stort. Jeg prøver igen

Hvilken svamp? (Det vedlagte foto var for stort. Jeg prøver igen)
Foto: Terkel Arnfred
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 19-10-10 kl. 12:57. Emne: Hvilken svamp?
Hej Anne Marie

Det er sandsynligvis Mangegrenet Køllesvamp (Ramariopsis kunzei), hvis du har en lup og har bevaret svampen, så er du velkommen til at se efter om stokken er filtet eller ej, hvis den er glat kan det være den nærtstående art Ramariopsis tenuiramosa.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Anne Marie Steffensen
#4 Kommentar postet d. 20-10-10 kl. 22:46. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak for buddet på at det er Ramariopsis kunzei. Men Terkel, der fandt svampen, har oplyst, at han ikke kan se filt på stokken på et tørret eks., og han synes ikke, at hans svamp var så hvid som R. kunzei, men mere gulgrå. Hans foto viser ikke helt den farve, svampen havde.

Er det alligevel R. kunzei?

vh

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 20-10-10 kl. 22:55. Emne: Hvilken svamp?
Det kan næppe være R. kunzei, jeg er på gyngende grund her, men kan muligvis bestemme arten ved mikroskopim spændende ser den i hvertfald ud ; du er velkommen til at sende et tørret eks. til mig (Torbjørn Borgen, Sensommervej 142, 8600 Silkeborg)

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 23-10-10 kl. 22:51. Emne: Hvilken svamp?
Hej Anne-Marie og Terkel

Tak for svampen, som kom frem i god stand - Jeg er nu næsten sikker på at det er noget andet, nemlig Anis-Koralsvamp (Ramaria gracilis), en sjælden art under nåletræ, især ene!

Jeg skal lige have lavet et sidste check og nok også lige have råd af Jens H. Petersen på mandag, som kender slægten ud og ind. Den har elliptiske sporer der er fint vortede, langt større end hos Ramariopsis kunzei, hvor de tillige er runde.

Jeg ved godt det er længe siden nu, men I skulle vel ikke have lagt mærke til om den havde anislugt, eller ej, det er et bevis, et andet er det jeg skal have checket mikroskopisk igen.

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 24-10-10 kl. 09:49. Emne: Hvilken svamp?
Nu har jeg set nærmere på anatomien og den stemmer helt, på den grund tør jeg godt bekræfte arten.

Jeg vil meget gerne have lov til at melde svampen ind på - se linket HER, men dertil har jeg brug for en nøjagtig lokalitet. Hvis I foretrækker selv at gøre det er I naturligvis velkomne hertil

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 24-10-10 kl. 10:01. Emne: Hvilken svamp?
Jeg opdagede lige at arten ikke var oprettet, men det er sket nu. Den er ret sjælden, findes på mere eller mindre kalkholdig bund i ene-krat, jeg har også selv set den under andre nåletræer.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator