Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
hvilken svamp? (Læst 622 gange) Postet d. 20-10-10 kl. 17:41
Enlig under nåletræer, vokser lidt skævt op af jorden, hvor det meste af stokken er under jord. Stokken går let istykker, hatten lidt fedtet og glat. Kunne jo være Kantet ridderhat? Granadaskoven, Houlkær, Viborg idag.

venlig hilsen Lisa

hvilken svamp? (Enlig under nåletræer, vokser lidt skævt op af jorden, hvor det meste af stokken er under jord. Stok)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#1 Kommentar postet d. 20-10-10 kl. 17:43. Emne: hvilken svamp?
stok og lameller

hvilken svamp? (stok og lameller)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Klik på billedet for original størrelse (660 x 638)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 20-10-10 kl. 18:30. Emne: hvilken svamp?
Hej Lisa

Det er en falmet, nu ubestemmelig Skørhat. Kantet Ridderhat har en radiært fibret, mere eller mindre gulgrønlig til gulbrunlig hat, udrandede lameller, og lugter og smager af mel. Det er en sjælden art på fed, kalkrig bund under bøg, I Jylland kun i enkelte østjyske skove.

Venlig hilsen, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#3 Kommentar postet d. 21-10-10 kl. 19:57. Emne: hvilken svamp?
Ifølge min svampebog, vokser den under nåletræer; men - også sammen med løvtræer. Ligeledes at stokken bliver gul med alderen, - derfor min formodning + at den ligner meget billedet i bogen.

Men okay...........Ikke ligefrem svampe-atlas jeg har

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 21-10-10 kl. 22:21. Emne: hvilken svamp?
I ældre tid troede man kun at der var en art, det må være grunden til skrivemåden; men jeg må indrømme at jeg også lader mig narre ind imellem af lighed med fotos. Jeg tror dog at hvis du havde bemærket kødets konsistens, så ville du blive klar over at det måtte være en skørhat

Hvilken bog bruger du?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 21-10-10 kl. 22:21. Emne: hvilken svamp?
I ældre tid troede man kun at der var en art, det må være grunden til skrivemåden; men jeg må indrømme at jeg også lader mig narre ind imellem af lighed med fotos. Jeg tror dog at hvis du havde bemærket kødets konsistens, så ville du blive klar over at det måtte være en skørhat

Hvilken bog bruger du?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator