Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Henne Pedersen
Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder? (Læst 2595 gange) Postet d. 23-10-10 kl. 15:37
Disse svampe gror på de døde rødder af fældet gran i græsplænen. Kan nogen hjælpe med at identifisere dem ud fra fotoet?

Anne Marie

Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder? (Disse svampe gror på de døde rødder af fældet gran i græsplænen. Kan nogen hjælpe med at identifiser)
Foto: Anne Marie Lund Pedersen
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#1 Svar postet d. 23-10-10 kl. 15:55. Emne: Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder?
Hej Anne-Marie

Jeg tror det er Knippe-Svovlhat, har du checket farven på lamellerne (de skal være gulgrønlige som unge), så behøver du ikke checke den bitre smag

Hvad enten det er den eller Gran-Svovlhat, så nedbryder de veddet så egentlig skal I være glade for at de er der!

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 23-10-10 kl. 16:05. Emne: Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder?
Med den farve lameller vil jeg da sige Gran-Svovlhat, som er en udmærket spisesdvamp i modsætning til Knippe-S.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#3 Kommentar postet d. 23-10-10 kl. 16:29. Emne: Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder?
Tusind tak for svarene. Det beroliger mig meget, at den er uskadelig.

Vi har desværre angreb i den anden ende af haven af honningsvamp, som har taget livet af flere sjældne træer, og vi har fået at vide fra Skov og naturstyrelsen, at det ikke kan stoppes. Vi er lidt i panik hver gang vi ser svampe i plænen, især hvor der har stået ask.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 23-10-10 kl. 17:31. Emne: Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder?
Ingen afgørende kendetegn ses, men jeg tror, det er Gran-Svovlhat.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#5 Svar postet d. 23-10-10 kl. 18:43. Emne: Hvilken svamp gror i klynge på nordmannsgran-rødder?
De har hvide-lysegrå lameller. Det er hævet over enhver tvivl Gran-Svovlhat. (Den findes også i en steril, form med svagt gullige lameller, hvad jeg fik forevist ved Svampeforeningens tur til Vestskoven i november sidste år).

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator