Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birthe Hjuler
Orange Rød fluesvamp, eller ??? (Læst 1026 gange) Postet d. 24-10-10 kl. 16:40
I Stursbøl skov så vi i dag denne flotte orange svamp, har indtil i dag kun set røde, regner med, at det er en Rød Fluesvamp.. Hilsen Birthe

Orange Rød fluesvamp, eller ??? (I Stursbøl skov så vi i dag denne flotte orange svamp, har indtil i dag kun set røde, regner med, at)
Birthe Hjuler har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#1 Svar postet d. 24-10-10 kl. 17:09. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Ja, det er Rød Fluesvamp,

hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 24-10-10 kl. 17:11. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Hej Birthe

Farverne er vandopløselige så når den har stået et stykke tid, kan den antage alle afskygninger af orange og gult.

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby

Svaraktivitet:

(41)
#3 Svar postet d. 24-10-10 kl. 17:12. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Hej Birthe

Du kan godt gå ud fra at det er Rød Fluesvamp. Den ser ung ud og som om der er ring på stokken. Samtidig ser det også ud til at den gror på morbund.

På en af mine lokaliteter er ca 40% af de røde fluesvampe i denne flotte orangerøde farve og uden rester af svøbet på hatten.

Der skulle findes en Orange F. men den er vist sjælden og jeg kender den ikke.

Mvh Jan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birthe Hjuler
#4 Kommentar postet d. 24-10-10 kl. 18:48. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Tak for svar til jer alle tre. Det lyder spændende og jeg vil da kigge efter den orange F.. Hilsen Birthe.

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#5 Kommentar postet d. 24-10-10 kl. 19:07. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Jeg kiggede efter den her på siden, men jeg huskede forkert den hedder okkergul F. og det var Torbjørn der omtalte den i et svar til mig den første gang jeg fandt en som din. Og den er meget lysegul - se linket HER

Mvh jan

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 24-10-10 kl. 20:19. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Okkergul Fluesvamp findes stort set kun i kystskove under fyr, den er noget mindre, okkergullig, stokken har en pose ved basis. og ingen skælkranse som hos Rød Fluesvamp, som ældre kan den være svær at kende, da både ring og posen er flygtige, rent bortset fra at posen ofte ikke kommer med op af jorden når man plukker den.

mvh Torbjørn

Besvar | Kommentér

Birthe Hjuler
#7 Kommentar postet d. 25-10-10 kl. 10:25. Emne: Orange Rød fluesvamp, eller ???
Dejligt, at i følger op på svampe-historien, så bliver vi nybegyndere lidt klogere...Mange tak. Hilsen Birthe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator