Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov? (Læst 1474 gange) Postet d. 24-10-10 kl. 23:39
Kan denne svamp, som jeg fandt i dag, artsbestemmes? Der kommer i alt to billeder.

I finregnen blev den meget skinnende og glinsende. En busk eller et træ uden blade spejler sig i svampene!

Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov? (Kan denne svamp, som jeg fandt i dag, artsbestemmes? Der kommer i alt to billeder.

I finregnen bl)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#1 Kommentar postet d. 24-10-10 kl. 23:39. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
Her ses én af dem fra undersiden.

Venligst

Henrik Bringsøe

Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov? (Her ses én af dem fra undersiden.

Venligst
Henrik Bringsøe)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3183)
#2 Svar postet d. 24-10-10 kl. 23:54. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
Så er Fløjlsfod vist på banen, men der er flere arter nu, som skal mikroskoperes.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 25-10-10 kl. 08:01. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
Hvis den ikke gror på pil eller poppel, så er det Flammulina velutipes, ellers mikroskopi som Ole nævner. Fine og stemningsfulde fotos Henrik

mvh Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Kommentar postet d. 25-10-10 kl. 10:45. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
Tak Ole og Torbjørn!

Jeg tog desværre ikke den afbrækkede svamp med hjem. Jeg mener nu ikke, at den voksede på poppel (i hvert fald ikke pil). Jeg må tage dertil igen snarest. Dog proklamerede en jæger, at der vil være andejagt i den kommende weekend, men forhåbentlig ikke begge dage, selvom de har pokkers mange rapænder i en skovsø...

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 14-11-10 kl. 13:13. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
I går besøgte jeg skoven igen og fik fotograferet en gren med knopper. Det er Ask.

Det skulle så betyde, at svampen er Gul Fløjlsfod, Flammulina velutipes. Korrekt?

Den lille farvestrålende gruppe, som jeg fotograferede for tre uger siden, var der stadig, men den var af gode grunde klasket helt sammen som en brun klat! Andre træer på træets stamme var der dog skudt nye fløjlsfod frem. De var bestemt ikke helt friske, men heller ikke specielt rådne! Jeg tog et par af disse med hjem. Hvis nogen skulle være interesseret i at modtage, sender jeg dem gerne med posten.

Venligst

Henrik Bringsøe

Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov? (I går besøgte jeg skoven igen og fik fotograferet en gren med knopper. Det er <B>Ask</B>.

Det sku)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 525)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 14-11-10 kl. 14:11. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
Jeg er helt tilfreds med bestemmelsen til Gul Fløjlsfod Ikke bare fordi værten nu er på plads, men også på grund af de tætte lameller; Forvekslingsmuligheden Flammulina elastica der hidtil kun er fået på pil og poppel, har tydeligt fjernere lameller

- se linket HER

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 Kommentar postet d. 14-11-10 kl. 15:20. Emne: Hvilken svamp fra østsjællandsk løvskov?
Mange tak, Torbjørn.

Observationen er nu indtastet og billederne uploadet!

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator