Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. november 2010

Aradus betulinus Fallén 1829 en ny barktæge for Danmark

Aradus betulinus, Fallén 1829 a new Flat Bug (Hemiptera, Aradidae) for Denmark.

In this article a new Flat Bug for Denmark is presented. One specimen were found in Northern Sealand, NEZ, Dania, NEZ, UC 30, Gribskov v. Store Gribsø, 6.vi.2008, 1 female, leg. Martin Bjerg, det. Søren Tolsgaard. The specimen was found with several specimens of Aradus betulae and Aradus conspicuus under the bark of a large dead beech stump in mixed deciduous/ coniferous semi-natural forrest conditions. The locality has been search extensively for further specimens in the years following the find without success.

Aradus betulinus Fallén 1829 en ny barktæge for Danmark

I 2008 sendte jeg nogle barktæger indsamlet omkring Store Gribsø i Gribskov til Søren Tolsgaard, som havde opfordret mig til indsamling af materiale af Aradus betulae til Naturhistorisk Museum i Århus, da denne barktæge findes ret talrigt flere steder i mit hjemområde i Nordsjælland. I indsamlingen forekom foruden Aradus betulae også nogle eksemplarer af Aradus conspicuus. Først for nylig blev jeg dog, under en rutinemæssig gennemgang, opmærksom på et noget afvigende og let beskadiget eksemplar, som jeg havde beholdt i min egen samling. Dette eksemplar blev derfor efterfølgende også sendt til Søren Tolsgaard og umiddelbart henført til arten A. brevicollis, men efter nøjere undersøgelse bestemt som den nærtstående A. betulinus, der hermed bliver den 11. danske barktægeart.

Barktægerne (Aradidae) omfatter globalt ca. 2000 arter. De europæiske arter, hvoraf de fleste tilhører slægten Aradus, er tilpasset til at leve under bark og derfor ganske flade (kaldes på engelsk for Flat Bugs), de fleste er 5-10 mm lange, tegnet i brunlige og sorte farver. Mange arter er vanskelige at kende fra hinanden, se fx billederne på dette link fra Finland, hvor der er billeder af alle danske arter: joyx.joensuu.fi...Aradus_main

Tre nærtbeslægtede Aradus-arter udgør den såkaldte corticalis-gruppe. Gruppen består af tre ret store og overvejende matsorte arter, der alle er vidt udbredte i det nordlige Europa, mens de i det centrale Europa fortrinsvis er bjergarter. To af arterne i gruppen er tidligere meddelt fra Danmark: Aradus brevicollis er hidtil kun fundet i 1951 ved Hillerød, mens Aradus corticalis i 1800-tallet og frem til 1918 blev fundet flere steder på Sjælland og Lolland-Falster. Aradus betulinus er derimod ikke tidligere kendt fra Danmark.

Det er nærliggende at antage, at disse tre arter, der alle er gode flyvere, af og til kommer til Danmark og forsøger at etablere sig, især i de Nordsjællandske skove. Sådanne forekomster synes dog hidtil ret ustabile, antagelig pga. de danske skoves mangel på egnede habitater, der udgøres af træsvampe på svækkede eller døde træer. I de senere år er man dog flere steder, blandt andet i Gribskov, gået over til en mere naturvenlig skovdrift, som tilgodeser bl.a. træsvampe og dermed også barktægerne.

Det danske eks. af Aradus betulinus blev fundet på en død bøg. I Skandinavien optræder den fortrinsvis på nåletræer, mens den længere mod syd ofte træffes på løvtræer. Arten har således et relativt bredt værtsspektrum, idet den optræder på mange forskellige træsvampe, bl.a. tøndersvampe (Fomes) og lædersporesvampe (Trametes) og i såvel skyggede som mere lysåbne skovpartier.

I de kommende år bliver det interessant at følge, hvorvidt denne og andre barktægearter kan vinde øget fodfæste i de danske skove, som nu bliver drevet mere barktæge-venligt. Jeg skal i hvert fald ud i Gribskov til foråret og finde ud af, om forekomsten af Aradus betulinus omfatter mere end en enlig svale.

Se billede af det danske eksemplar her. www.fugleognatur.dk/gallery...

Tak til Søren Tolsgaard for bestemmelse, råd og vejledning.

Referencer

Heiss, E. & J. Péricart, 2007: Hémiptres Aradidae Piesmatidae et Dipsocoromorphes Euro-Mediterranéens. Faune de France. Vol. 91.

Tolsgaard, S., (in press): Status over danske barktæger (Heteroptera: Aradidae).



Foto: Aradus betulinus coll NHMA Finsk Foto Lars Skipper

De senest indberettede arter i Naturbasen: