Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Øllgaard
Igen et mærkværdigt væsen på mos (Læst 1714 gange) Postet d. 07-11-10 kl. 16:52
Tidligere har jeg fået forelsået Leiocarpus fragilis - se linket HER til noget, som jeg synes ligner den her afbildede.

Den her fotograferede groede på en fugtigt liggende halvrådden bøgestamme på levermosset Metzgeria furcata.

Dette væsen har ikke den foregåendes lange stilke, og kuglerne taber låget ved modning. Nederste halvdel af fotoet er en forstørret udgave, som er tørret lidt natten over.

Er det alligevel samme trods forskellene ?

På forhånd tak for et evt. svar.

Hilsen, Hans

Igen et mærkværdigt væsen på mos (Tidligere har jeg fået forelsået Leiocarpus fragilis http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.a)
Foto: Hans
Klik på billedet for original størrelse (826 x 1086)
Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#1 Svar postet d. 08-11-10 kl. 19:59. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Det er nok Trichia varia - alm hårbold. Denne art er meget nem at kontrollere mikroskopisk.

Den er for resten meget varia bel

Vh Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#2 Kommentar postet d. 09-11-10 kl. 10:56. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Tak for hjælpen ! Jeg har stadig belægget, så jeg kan kontrollere den mikroskopisk, - hvis du lige giver et fingerpeg om, hvad jeg skal se efter.

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#3 Svar postet d. 09-11-10 kl. 11:54. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Du skal se på en tråd (elater/kapillitietråd.)

Enden af den er formet som en kort spids. Lige bag spidsen er der en fortykkelse, så det nærmest ligner et fuglehoved med næb.

Desuden har den en tyk spiral, hvor andre Trichia arter har flere tynde spiraler.

Håber det virker.

Vh Jens

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#4 Kommentar postet d. 14-11-10 kl. 11:38. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Mange tak !

Jeg har måske fortolket fuglenæbbet rigtigt (fuglen er virkelig grundigt aflivet !), men om tråden er enkel el. består af flere tråde, kan jeg ikke afgøre.

Hvis du bekræfter T. varia, lægger jeg den ind med reference til din bestemmelse.

Hilsen, Hans

Igen et mærkværdigt væsen på mos (Mange tak !  

Jeg har måske fortolket fuglenæbbet rigtigt (fuglen er virkelig grundigt aflivet !))
Foto: Hans
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 864)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(115)
#5 Svar postet d. 14-11-10 kl. 11:48. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Med min smule pixiforstand på svampedyr, tør jeg alligevel godt bekræfte denne på Jens´vegne ud fra hans beskrivelse og dit mikrofoto

Hilsen, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#6 Kommentar postet d. 14-11-10 kl. 12:04. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Tak for hjælp - ét liv er ikke nok i denne verden !

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#7 Svar postet d. 14-11-10 kl. 14:15. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Fornemt!

Fuglehovedet nederst til venstre sidder lige i skabet.

Trichia varia.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(4)
#8 Svar postet d. 30-09-15 kl. 22:07. Emne: Igen et mærkværdigt væsen på mos
Nej, Hans

-der skal flere liv til.....

Her i dag fra Sebberkloster Skov. Jesper fra Hodde har bestemt den til Trichia varia i tre udviklingstrin....

Dem obser jeg nu -første obs siden Hans og Gerner i 2010

Igen et mærkværdigt væsen på mos (Nej, Hans
-der skal flere liv til.....
Her i dag fra Sebberkloster Skov. Jesper fra Hodde har best)
Per Taudal Poulsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (831 x 543)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator