Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
Svampe ID Hjælp (Læst 859 gange) Postet d. 07-10-06 kl. 10:25
Denne røde "pude" sad på en gammel Bøgestub som står på en gravhøj ude i en rydet og nu genplantet del af Hinnerup skov (Østjylland), der var ingen mærkbar lugt, pudens konsistens var som pulver ovenpå en meget tynd let elestisk overflade. Det pulver jeg fik på fingrene var hvidt, der var to mindre puder til på stubben af samme slags dog yngre, nogen ideer?

Svampe ID Hjælp (Denne røde "pude" sad på en gammel Bøgestub som står på en gravhøj ude i en rydet og nu genplantet d)
Foto: Michael Filtenborg
Kommentér

Jesper Moeslund
#1 postet d. 07-10-06 kl. 10:34. Emne: Svampe ID Hjælp
Hvad med Støvende Kødporesvamp? Jeg kan bare ikke huske om den står på Bøg. Jeg plejer at finde den i nåleskov.

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 07-10-06 kl. 10:40. Emne: Svampe ID Hjælp
Nej den vokser kun på nåletrå og ligner ikke rigtigt, støvende har alt for markante former og grove "støvere"

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 07-10-06 kl. 10:45. Emne: Svampe ID Hjælp
Vi er ikke ovre omkring noget svampedyr, f.eks. et gammelt plasmodium af Skinnende Støvpude, som har "sporificeret":

- se linket HER ?

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 07-10-06 kl. 10:48. Emne: Svampe ID Hjælp
Nej det er ikke skinnende støvpude. passer ikke konsistensmæssigt og så flygtede ingen af dem selv om jeg rørte dem.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 postet d. 07-10-06 kl. 11:06. Emne: Svampe ID Hjælp
Jeg tror også at det er et svampedyr - men hvilket. Har lige obs. min "gamle" Tubifera ferruginosa" der smider sporer så det gør noget, men den er det ikke på dit billede - den har brune sporer.

Jeg synes at man kan ane lidt gult øverst - er det alligevel ikke bare Troldsmør?

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 07-10-06 kl. 11:10. Emne: Svampe ID Hjælp
Støvet her er jo hvidligt, og den anden farve er nærmest en rødligt nuance af rust. Jo der var noget gult med fastere konsistens, men troldesmør får ikke denne farve, og de unge eksemplarer havde overhovedet ikkle noget gult. Jeg regnede faktisk med at det gule snyltede opå denne organisme.

Kommentér

Jens Maarbjerg
#7 postet d. 07-10-06 kl. 11:23. Emne: Svampe ID Hjælp
Mit bud er Troldsmør. Den er først gul (mon det er det, man kan se øverst på billedet?) Så kan den blive hvidlig og/ eller lyserød. Til sidst bliver den mørkebrun - det er den sikkert blevet nu.

Kanel-støvrør (Tubifera ferruginosa vokser på nåletræ) og har et pseudoplasmodium, dvs.man kan se de enkelte sporangier.

Troldsmør har et aethalium, en stor sporebeholder, der ikke er sat sammen af mange små sporangier.

Vh Jens

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator