Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Trond G
Noen som vet? (Læst 1101 gange) Postet d. 07-10-06 kl. 18:51
Noen som gjenkjenner denne?

- se linket HER

Trond

Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 07-10-06 kl. 19:01. Emne: Noen som vet?
Jeg tror det er noget i retning af Kam-Troldkølle (Clavulina rugosa). Den kan være meget variabel og meget større og mere forgrenet end på fotoet:

- se linket HER

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jens Stolt
#2 postet d. 07-10-06 kl. 19:34. Emne: Noen som vet?
Nu har jeg vitterlig ikke forstand på svampe, men er der ikke noget "koralsvamp" eller lignende, der ser nogenlunde sådan ud.

Kommentér

Jens Stolt
#3 postet d. 07-10-06 kl. 19:37. Emne: Noen som vet?
Nå, undskyld, jeg checkede lige koralpigsvamp, men det var ikke den.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 07-10-06 kl. 20:16. Emne: Noen som vet?
Jo Jens, det er sådan en som menig mand kalder "koralsvamp" på linje med "fluesvamp" og "blækhat", jvf "markspurv".

Kommentér

Jens Stolt
#5 postet d. 07-10-06 kl. 20:30. Emne: Noen som vet?

Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 postet d. 07-10-06 kl. 23:45. Emne: Noen som vet?
Det er ikke en Clavulina, men en Ramaria. Men der mangler en masse oplysninger, voksested f.eks. Den ligner Anis-Koralsvamp, men så skal vi vide lidt om lugt og voksested mm. Så kom igen

mvh

Ole

Kommentér

Trond G
#7 postet d. 08-10-06 kl. 07:39. Emne: Noen som vet?
Jeg tror ikke det er en Clavulina cristata, for denne virker for gjennomsiktig hvit, og jeg mener den deler seg for mye i toppene?

Den vokser på ett dødt tre, sansynligvis gran (Picea abies) i en granskog. Lukten vet jeg ikke noe om, siden den sto alene og jeg dermed ikke kunne bryte av for å sjekke... Jeg heller også mot å tro det er en Ramaria sp. Men det er ikke R. eumorpha, for denne er meget mere hvid, nesten litt gjennomsiktig hvid. Den var vel cirka 7-8 cm høy vil jeg anslå. Jeg kan nok prøve å finne den igjen, for ved nærmere ettertanke var der faktisk to av disse på dette døde treet, en mye mindre som sto litt lengre bak.

Håper dette kan være til litt hjelp med å hjelpe meg

Trond

Kommentér

Christian Lange
#8 postet d. 10-10-06 kl. 12:02. Emne: Noen som vet?
Svampen på billedet vokser på træ, så det er ikke troldkølle og de fleste koralsvampe røg også der. Kigger man på grenspidserne kan man se, at spidserne ligesom udgår fra en lille skål. Det er derfor Clavicorona pyxidata. Jeg tror den hedder Kandelabersvamp på norsk.

Jeg håber ikke du har fundet den i Danmark???? Den er ikke kendt fra Danmark, jeg har set den i Skåne som det nærmeste sted.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 10-10-06 kl. 12:52. Emne: Noen som vet?
Nu er jeg ikke med Christian? Er det en skadelig svamp at få ind i skovbruget siden du ikke håber på, at den er fra Danmark?

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator