Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Lyngby
Kantareller? (Læst 4459 gange) Postet d. 29-11-10 kl. 23:31
Fussingø 28/9-2010

Er disse kantareller, de to første billeder er taget lidt fra hvor billede 3 er taget. Jeg antager det er samme slags.

Arealet er en nordvestvendt skråning ca 3-4oo kvadratmeter tidligere med store graner (stormfældede), stadig enkelte tilbage, og stadig omkranset af graner og til den ene side gamle bøge, fundet er gjort i nærheden af disse. Bunden mest præget af mos og grannåle og bregner.

Fundet i kanten af området over en strækning på 30 meter. Enkeltvis og grupper på op til 5. ca 8-9 steder.

Billede 1+2: ca 6-7 cm høj 4,5 cm bred. fint filtet i de hvide partier på hatten og det øverste af stokken.

Billede 3: ikke mere end 3,5 cm brede. Skællede over hele hatten mere mod midten der også var lidt mørkere.

Mvh Jan

Kantareller? (Fussingø 28/9-2010

Er disse kantareller, de to første billeder er taget lidt fra hvor billede 3 e)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 800)
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#1 Kommentar postet d. 29-11-10 kl. 23:31. Emne: Kantareller?
ill 2

Kantareller? (ill 2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 800)
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#2 Kommentar postet d. 29-11-10 kl. 23:31. Emne: Kantareller?
ill 3

Kantareller? (ill 3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 824)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 30-11-10 kl. 07:57. Emne: Kantareller?
Det er nydelige fotos af Almindelig Orangekantarel, der trods navnet intet har med kantareller at gøre; den første står systematisk nær køllesvampene, den sidste nær netbladhatte og rørhatte! Forskellene er bl.a. at Orangekantareller har "ægte*" lameller (der i midten har en streng af "kødvæv", mens kantarellerne har åreagtige udposninger, som udelukkende består af basidier. Det kan lyde lidt langhåret, men de er faktisk fundamentalt forskelligt opbyggede i hymeni-delen (hymenium = det basidiedannende væv)

mvh, Torbjørn

Ps. Orangekantareller går for at være spiselige, hvilket de måske også er, men jeg er en af dem der er dybt skeptisk på grund af slægtsskabet med netbladhatte!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 30-11-10 kl. 11:28. Emne: Kantareller?
Engang har jeg læst, at Orangekantarel kan være (men ikke altid er) hallocinogen. Jeg har engang for længe siden haft en oplevelse, der kunne pege i den retning. Jeg har ikke spist den siden, men den er heller ikke nogen kulinalrisk oplevelse.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#5 Kommentar postet d. 30-11-10 kl. 21:52. Emne: Kantareller?
Takker for svarene.

Dejligt med lidt uddybende forklaring i forhold til de svampebøger jeg har.

Jeg er ikke i den forstand svampesamler - kun til fotoarkivet.

Pga. min ikke særligt gode lugte- og smagssans er jeg ligeglad om det er Karljohanner, kantareller eller champignon fra glas der er i svampesaucen, Jeg kan ikke smage forskel.

Så jeg indsamler ikke, jeg synes også jeg har nok at slæbe på af fotoudstyr- stativ, kamera, 2 - 3 objektiver og diverse småting.

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator