Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. april 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Artikler -> Forskning og viden

Poul Evald Hansen
Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe. (Læst 8972 gange) Postet d. 05-12-10 kl. 13:08
Ær/Ahorn er en oprindelig dansk art.

I en meget interessant artikel i Dansk Botanisk Forenings blad Urt 2010:3 s. 78-85 påviser Erik Buchwald, at Ahorn er en oprindelig dansk art, og ikke – som ellers almindeligt antaget – er indført af Von Langen fra 1766 i forbindelse med hans arbejde med genrejsning af de danske skove. I artiklen påviser Erik Buchwald bl.a. herbariebelæg af Joachim Burser (1600-1639) og Peder Kyllings omtale af arten i 1688.

Der findes vidnesbyrd om Ær i en hel del gamle stednavne, bl.a. Ærskov, Ærhave, Ærholt og Ærfælde – der har med skov eller skovrydning at gøre; de er formentlig fra før 1300. Navnet Ærø indeholder sandsynligvis også mindelser om Ær. Og der kulturhistoriske vidnesbyrd om, at Ær har været brugt til træskoskæring på Ærø i ældre tider. Nu er Ærø uden ældre løvskov bortset fra ganske få levn, men det har ikke altid været tilfældet.

Det fremgår af Von Langens planteliste, at nogle af de Ahorn han indplantede, har været hentet fra Fyn og De Sydlige Øer - og ikke fra udlandet.

Det ser ud til at Ær/Ahorn har haft et samlet udbredelsesområde på De Sydlige Øer, Sydfyn og Østlige Sønderjylland i tiden op til hvor Von Langen begyndte at anvende den i saneringen af det danske skovbrug. Langes første leverancer af frø af Ær kom fra Haderslev/Kolding amter i 1766.

Æren var altså udbredt i de sydlige dele af Danmark før Von Langen begyndte at anvende den. Men den var langt fra almindelig. Skovene blev den gang i udstrakt brugt til græsning, hvilket kraftigt hæmmer Ærens opvækst. Ær danner normalt heller ikke stubskud. Da skovgræsningen efterhånden blev indstillet fik Æren en gevaldig renæssance. Nutidens forhold er læseren velbekendte.

Fejltolkningen af artens naturlige forekomst kan være fremkommet ved, at den voksede i egne, hvor der ikke kom mange af datidens botanikere. Desuden var Sønderjylland, hvorfra den først blev importeret, jo som bekendt tysk fra 1864-1920, hvorfor nogle af datidens plantegeografer kan have stadfæstet importen som stammende fra Tyskland – hvorefter fejlen er blevet skrevet af i efterfølgende floraer.

Så kom ikke og sig at der ikke sker noget nyt omkring vores historiske viden for almindelige danske arter!

Kilde: Buchwald, E.: Ahorn eller Ær – dansk eller invasiv? Urt 2010:3.

Kommentér

Michael S. Jensen
#1 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 13:59. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Hej Poul Evald

Man finder også Ahorn og/eller Spidsløn i pollenanalyser fra Vikingetiden bl.a. ved Trelleborg, der er bygget omkring 980.

Se denne PDF fra en undersøgelse i 2009. Resultatet af pollenanalyserne er nederst i Bilag 1: - se linket HER

Om de findes længere tilbage, har jeg ikke lige i forbifarten kunnet finde noget brugbart om.

Mvh Michael

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 14:20. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Interessant, Michael!

Det spændende er, at Ahorn/Ær åbenbart har været tilstede uafbrudt siden oldtiden i Danmark, og ikke - som ellers almindeligt antaget - har været forsvundet/udryddet før historisk tid. Enhver forstmand og botaniker, der er blevet spurgt, ville normalt have fortalt, at den kom til Danmark med Von Langen for nogle 100er år siden. Den nævnte artikel af Buchwald har faktisk et foto af et herbariebelæg fra periosen 1600-1639 af Joachim Burser.

Det er tydeligt, at folk har skelnet mellem Ahorn/Ær og Løn/Spidssløn. Den sidste har næsten alle været enige om var oprindelig og hjemmehørende. Efter sigende er det svært eller umuligt at skelne pollen fra de to nærtbeslægtede arter; men når man har den grønne plante med blade volder det ingen problemer.

Kommentér

Erik Nielsen
#3 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 16:14. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Det må jeg nok sige. I dag kvæler den da alt og alle. Skovens ukrudt er kommet til ære og værdighed.

Her på grunden skyder den nu lystigt igen og igen fra stubbene.

Mvh. Erik

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 16:21. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
#3: Erik, jeg synes da også jeg har set både den og ask lave stubskud i Vestskoven. Men ikke så tit, og jeg er usikker på, om stubskuddene bliver ud over få år gamle. Jeg har endnu aldrig set stubskuddene udvikle sig til egentlig nye stammer.

Man kan skal aldrig tage lærebøgerne helt bogstaveligt! Derimod har faktisk set Rød-Gran skyde fra stubben og lave noget der ad åre måske kan blive til en ny stamme, men det er nok undtagelsen.

Kommentér

Erik Nielsen
#5 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 16:44. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Jeg har en i baghaven med mere end 10-15 mere end armstykke stammer, der nok er 5 meter høje (den er nu egentlig ganske pæn nu). Jeg har også nogen der er skudt fra stubbe mindst 5 gange, selvom jeg med et par års mellemrum skærer dem helt ned.

Efter min erfaring burde den egne sig til stævningsskov

Mvh. Erik

Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 17:04. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Men bortset fra det: Konklusionen på artiklen er, at Ahorn har været her hele tiden, men haft et begrænset udbredelsesområde på de sydlige øer, Sydfyn og Østlige Sønderjylland; den har ikke været særlig almindelig inden for udbredelsesområdet, vel p.g.a. skovgræsningen, der var udbredt om til Von Langen kom til. Den har også været indplantet i herregårdsparker m.v. før Von Langen, men Erik Buchwald argumenterer overbevisende for, at den har været udbredt i de nævnte egne også før indplantningen i herregårdsparkerne. - To ting for den dens udbredelse til at eksplodere senere: Udbredelsen af arten på Von Langens foranledning og så det, at skovgræsningen efterhånden ophører, så Ahornens talrige opvækst kan nå at udvikle sig til træer.

Kommentér

Erik Nielsen
#7 Kommentar postet d. 05-12-10 kl. 17:15. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Jeg stemmer for at genindføre skovgræsning!

Mvh. Erik

Kommentér

Jens Lund Hansen
#8 Kommentar postet d. 06-12-10 kl. 00:03. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
Det fremgår af flg. link (Inger Weidema & Erik Buchwald) at Ær efter sidste istid var fortrængt til bjergområder i Central-, Syd- og Østeuropa og antages at have spredt sig naturligt, fra disse refugieområder) med en hastighed af 100-200 km/100 år. På nuværende tidspunkt har ær endnu ikke nået sin føristidudbredelse og er stadig under spredning.

Efter den forstlige udplantning er det ikke længere muligt at skelne den fortsatte naturlige udbredelse fra den menneskeskabte.

- se linket HER

#4 Poul: Der findes kun en håndfuld nåletræsarter, der kan regenere fra stød (egentlig coppice)og disse arter findes ikke i danske skove. Hvad du har set er enten udvikling af internodieknopper eller en nedre, levende gren, der "rejser sig" og bliver til en stamme.

Dette er helt almindeligt og kan udnyttes kommercielt i juletræsdyrkning.

Jens

Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 Kommentar postet d. 06-12-10 kl. 06:18. Emne: Ær/Ahorn er en hjemmehørende art i Danmark - og har været her længe.
#8; Ja, men så står det nok stadig tilbage at forklare tilstrækkeligt, hvordan misforståelsen omkring Ahorn som hjemmehørende art er opstået.

Jeg har i Vestskoven set både Rød-Gran og især Kæmpe-Gran udvikle noget, der kunne ligne overlevende og funktionsdygtige stubskud, ikke bare sideskud fra topkappede træer o.l.

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator