Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Ruth Ahlburg
Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet (Læst 23489 gange) Postet d. 30-12-10 kl. 17:20
Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet (Den 26.oktober i år fandt jeg under et stykke halvvejs begravet træ i baghaven en musegang/rede, hvo)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 851)

Den 26.oktober i år fandt jeg under et stykke halvvejs begravet træ i baghaven en musegang/rede, hvor der gik flere små springfluer samt denneher noget større rundt. - se linket HER.

Den blev taget med ind og fotograferet, men stak af og blev ikke genfundet siden.

Walther Gritsch nøglede sig frem til, at det kunne være C. notabilis, men da den ikke var kendt fra landet, omend forventelig, ville belæg være ønskværdigt. Det lykkedes mig at få kontakt med den tjekkiske springfluemand Jindrich Rohcek, som meget venligt bekræftede Walthers bestemmelse.

I 2 artikler, fundet på nettet findes C. notabilis som den hyppigst fundne vinteraktive springflue/Sphaeroceridae i det sydlige Norge og i Polen, så den er i landene omkring os. Den er mest aktiv, når sneen er mindst 20 cm tyk og temperaturen tæt på frysepunktet og luften fugtmættet. Den findes ofte i gnavernes gange i jorden, men også på overfladen af sneen, når forholdene er passende. Arten har frostvæske i sig, så den kan klare en kropstemperatur et stykke under frysepunktet uden at kropsvæsken fryser. Man har fundet at hunnerne af arten indeholder 20 - 50 læggeklare æg i ovarierne vinteren over, og man forestiller sig det er en fordel for arten, at den kan gå direkte til æglægning, når sneen smelter om foråret.

Den fundne flue havde iøvrigt parasitiske svampe på især benene, Laboulbeniales sp.( Stigmatomyces burdigalensis), et kendt fænomen for springfluer. De to artikler er faktisk meget spændende læsning.

- se linket HER

og

- se linket HER

Tilføjelse 1.2.2011.

Jeg har haft en senere funden flue af arten til konfirmatorisk undersøgelse hos Rohcek i Tjekkiet, og har i dag fået mail fra ham, at arten tidligere er fundet i landet, men at fundene ikke er publicerede.

Citat:" Your finding of C. notabilis is not wholly new to fauna of Denmark because the species is listed in Petersen & Meier (2001) preliminary list as based on "expert opinion" (this means that I have formerly seen a specimen from Denmark but its data remain unpublished). "

Kommentér

Klaus Thommesen
#1 Kommentar postet d. 30-12-10 kl. 17:30. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Til lykke Ruth!

Utroligt forløb til bestemmelsen! Og til gode kræfter her på F&N!

Godt nyt år!

MVH Klaus T

Kommentér

Ruth Ahlburg
#2 Kommentar postet d. 30-12-10 kl. 18:52. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Mange tak, Klaus, og godt nytår til dig også.

Det er altså lidt af en forunderlig tid vi lever i. Da jeg ikke rigtigt fik noget respons på Diptera.info, googlede jeg Jindrich Rohácek og i 4. eller 5. link var der en e-mailadresse, - og der er jo intet tabt ved at prøve. Og så kom der svar! Jeg blev faktisk lidt paf.

Mvh Ruth

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 03-01-11 kl. 23:02. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Hej Ruth

Til lykke med endnu et spændende fund i din baghave

Du har da gjort noget for at få den dokumenteret. Flot arbejde

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Mogens Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 03-01-11 kl. 23:26. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Hej Ruth

Det er da helt utroligt, hvad folk finder i haven. - Anni finder nye edderkoppe arter og du finder fluer . Måske skulle man til at tage børnepraksisen med at vende sten op igen.

Stort tillykke med fundet og godt arbejde, godt gået .

Godt Nytår og god jagt - nu levner du vel lidt jord til kartofler m.m.

Venlig hilsen

Mogens

Kommentér

Erik Nielsen
#5 Kommentar postet d. 04-01-11 kl. 16:32. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Ja, Stort Tillykke Ruth!

Du burde nok prøve at plante en kartoffel som Mogens er inde på.

Kender jeg dig ret, får du så både Coloradobille og Dødningehovedlarver mm. på

Mvh. Erik

Kommentér

Ruth Ahlburg
#6 Kommentar postet d. 04-01-11 kl. 17:24. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Rigtig mange tak!

Kartofler? ja-jo, sådan ind i mellem skvalderkålen, det kunne være, man skulle prøve

Mvh Ruth

Kommentér

Ruth Ahlburg
#7 Kommentar postet d. 19-01-11 kl. 21:49. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
16.1.11 i tøvejr fandt jeg adskillige springfluer på sneen i Jægersborg Hegn få hundrede meter fra min baghave, og Walther Gritsch, som tilbød at undersøge dem, fandt ud af, at 3 af dem var C. notabilis - se linket HER

Mvh Ruth

Kommentér

Mogens Jørgensen
#8 Kommentar postet d. 19-01-11 kl. 22:04. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
Hej Ruth

Man må da sige, at du holder næsen i sporet - sådan lidt overført betydning . Rigtig fedt med en endelig bekræftelse og endnu engang tillykke .

Venlig hilsen

Mogens

Kommentér

Klaus Thommesen
#9 Kommentar postet d. 20-01-11 kl. 09:50. Emne: Crumomyia notabilis ikke helt ny springflueart for landet
......tænkte det nok

MVH Klaus T

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator