Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
Croppet (Læst 1514 gange) Postet d. 15-01-11 kl. 22:48
Nogle af jer skriver under et billede, at det er "stærkt croppet" eller noget i den retning.

Hvorfor er det vigtigt at gøre opmærksom på det?

KirstenN

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#1 Svar postet d. 15-01-11 kl. 23:07. Emne: Croppet
Det er vel heller ikke særligt vigtigt, udover at det kan bruges til at undskylde en ringe billedkvalitet og/eller gøre opmærksom på vanskelige fotografiske betingelser.

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#2 Svar postet d. 16-01-11 kl. 02:06. Emne: Croppet
Det engelske ord "crop" betyder "beskæring" på almindeligt, jævnt dansk.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#3 Kommentar postet d. 16-01-11 kl. 12:03. Emne: Croppet
Stig: Tak for opklaringen

Anders: Ja, betydningen kender jeg - tak

KirstenN

Besvar | Kommentér

Torben Andersen

Svaraktivitet:

(8)
#4 Svar postet d. 16-01-11 kl. 12:10. Emne: Croppet
Hejsa

Jeg er en af dem, der bruger betegnelsen, og mener den er relevant fordi det så også fortæller lidt om hvor tæt man har været på fuglen, når man så samtidigt kan aflæse hvor mange millimeter det er skudt på. Det er en ren fotografisk information, og som det nævnes, kan det forklare en "mangel på skarphed" (en undskyldning er måske lidt hårdt sagt), jo mere/hårdere man beskærer, jo mere skarphed mister man. Men det betyder ikke at billedet automatisk bliver uskarpt, såfremt udgangspunktet er skarpt, kan der croppes noget, uden at det bliver et dårligt skud af den grund.

mvh

Torben

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#5 Kommentar postet d. 16-01-11 kl. 13:47. Emne: Croppet
Tak for DIT svar, Torben . Det anede mig nok, at "stærkt croppet" havde noget at gøre med en undskyldende forklaring eller en forklarende undskyldning. Og selvfølgelig er det fint at vide, om du stod/ fløj tæt ved fuglen. Ja, jeg ser fidusen.

Tak igen til jer alle tre.

KirstenN

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#6 Kommentar postet d. 16-01-11 kl. 13:47. Emne: Croppet
Tak for DIT svar, Torben . Det anede mig nok, at "stærkt croppet" havde noget at gøre med en undskyldende forklaring eller en forklarende undskyldning. Og selvfølgelig er det fint at vide, om du stod/ fløj tæt ved fuglen. Ja, jeg ser fidusen.

Tak igen til jer alle tre.

KirstenN

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator