Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. januar 2011

Rødtop-systematik

Jeg vil gerne foreslå, at vi ændrer rødtop-systematikken her på naturbasen således at vi følger systematikken i Mossberg og Stenberg samt i Rothmaler.

Dvs. med tre arter i Danmark:

Høst-Rødtop - Odontites vulgaris (inkl. Sommer-Rødtop (O. vernus ssp. pumilus) der nu anses for synonym med denne art); også kaldet Eng-Rødtop (i Mossberg & Stenberg), men jeg synes Høst-Rødtop er et mere dækkende navn. Adskiller sig mest markant fra de to øvrige danske taxa ved at være kraftigt forgrenet fra stænglens nedre del med 3-12 markant udspærrede sidegrene. Træffes mest på menneskeskabte habitater som vejkanter, markkanter, græsmarker, kulturenge etc. Den mest almindelige art i Danmark.

Tidlig Rødtop - Odontites vernus (også kaldet Mark-Rødtop, når O. vernus inkluderer Høst-Rødtop). Tidlig Rødtop har dobbelt så mange kromosomer (2n = 40), som de to øvrige danske arter, så dette taxon er rimelig veladskilt. Træffes hovedsagelig på menneskeskabte, forstyrrede habitater som marker, grusgrave etc. Ret sjælden.

Strand-Rødtop - Odontites litoralis. Denne art adskiller sig fra de to øvrige danske taxa ved bl.a. at have kødede blade og ved at griflen er indesluttet i kronen i den sidste del af blomstringstiden. Træffes på naturlige, gamle strandenge med lang kontinuitet. Sjælden.

Hvad siger I til det? Kun hvis evt. er tilslutning, flytter jeg forslaget til artsoprettelsesforum.

:-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: