Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Forvildede haveplanter? (Læst 925 gange) Postet d. 27-01-11 kl. 20:27
I søndags var vi på en tur i Langeskov - Vejen kommune.

I en parcel var en tydelig forladt have, hvor der stadig var enkelte haveplanter tilbage - bør man indberette en sådan samling?

Her først Buxus rotundifolie

Forvildede haveplanter? (I søndags var vi på en tur i Langeskov - Vejen kommune.
I en parcel var en tydelig forladt have, hv)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 27-01-11 kl. 20:31. Emne: Forvildede haveplanter?
Desuden 2 kejserbuske Viburnum fragrans, 1 Chamaecyparis lawsoniana, samt 1 Salix sachalinensis

Forvildede haveplanter? (Desuden 2 kejserbuske Viburnum fragrans, 1 Chamaecyparis  lawsoniana, samt 1 Salix sachalinensis)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (810 x 607)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#2 Svar postet d. 28-01-11 kl. 09:50. Emne: Forvildede haveplanter?
I det nu næsten overståede Atlas Flora Danica projekt var det lovligt, at medtage arter fra sådanne haveruiner, hvis de var ca. 20 år gamle. Det kan man ikke vide præcist, men man kan vel have et skøn. Jeg vil være parat til det samme her, hvis det i kommentarfeltet fremgår, at det er fra en haveruin med en skønnet alder.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Allan Kristoffersen

Svaraktivitet:

(178)
#3 Svar postet d. 28-01-11 kl. 10:12. Emne: Forvildede haveplanter?
Jeg støtter Ole, men jeg synes også, at vi skal have som udgangspunkt, at planterne skal være vildtvoksende i Danmark, som det beskrives nederst under Indtast Obs. Og er det tydeligt, at haveplanterne er plantet (også for mange år siden), så er det måske nok af mindre interesse. I min optik bliver haveplanterne først vildtvoksende, når de er frøformeret og har fundet rodfæste et sted i naturen. Eller hvis det er tydeligt, at planten stammer fra haveaffald f.eks. i en grøft, og da vegetativ formeret. Og det er i alle tilfælde godt at notere noget om oprindelse for haveplanterne sammen med observationen.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 28-01-11 kl. 12:03. Emne: Forvildede haveplanter?
Jeg støtter også, at det er af interesse at melde sådan et fund. Men med så rigelig information som muligt. Fortæl at planterne står i en forhenværende have, og formentlig netop på det sted, hvor de i sin tid blev plantet.

Måske skulle F&N tydeliggøre sin politik på dette punkt? Altså i hvilke tilfælde, det er af interesse at indsende en observation - specielt af vedplanter eller af mangeårige stauder.

Om sådan et fund kan man ikke bruge ordet forvildet, fordi arterne er (oprindelig) plantede. I Atlas Flora Danica kan den slags plantefund godt medtages, men helst med betegnelsen "levn". I hvert fald med en eller anden tydelig angivelse af at man ved, at planterne hverken er naturaliserede eller forvildede på stedet. Måske bliver de genfundet om mange år, hvor man ikke længere kan se deres oprindelse, og så ville det være rart at kunne slå op, at det drejer sig om en direkte plantning. Under forudsætning af at sådanne oplysninger kan genfindes i den fjerne fremtid.

På svensk har man det dejlige ord "kvarstående" - altså efter odling. Hvad mon det tilsvarende hedder på dansk?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 28-01-11 kl. 12:24. Emne: Forvildede haveplanter?
Her er et link til en tråd, der illustrer noget af dette problem. Se især trådens sidste indlæg fra Jørgen Lissner.

- se linket HER

Det tog mig for øvrigt ganske lang tid at finde referencen til denne tråd igennem google, skønt jeg forsøgte med forskellig kombinationer af ordene blå, ene og enebær.

Det viste sig så, at jeg i trådens overskrift havde brugt ordene "enebærbusk" og "blågrøn".

Har nogen overvejet at sætte stikord på trådene? For vi kan jo ikke redigere i dem bagefter. Overskrifterne er ikke altid særlig nemme at søge på. Især hvis organismens navn mangler - og det er jo gerne netop det man spør om!

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#6 Kommentar postet d. 28-01-11 kl. 20:41. Emne: Forvildede haveplanter?
mange tak for jeres svar.

Jeg ved lidt om havens alder. Den kæmpe store taks der står der, stod der også da jeg var barn. Og meget tæt på ligger der et lille skovløberhus. Dette hus har været solgt fra til privatbeboelse siden i i hvert fald 1975. Jeg tror haven har hørt til skovløberhuset, da det blev beboet af en skovløber. Planterne bærer også præg af at være mindst 40 år gamle. Og der er ingen tvivl om at de er udplantede. Dog er Spirea cineria, forsythia og lign. godt i gang med at sprede sig vegetativt.

Jeg har aldrig været inde i området tidligere, men nu er der bygget en el- station ind i bevoksningen og nysgerrigheden blev vagt, da det så anderledes ud derinde.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#7 Svar postet d. 28-01-11 kl. 21:14. Emne: Forvildede haveplanter?
Det vil også være vigtigt at melde om opvækst i området fra f.ex. frøspredning og/eller rodskud.

Ole

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 29-01-11 kl. 13:01. Emne: Forvildede haveplanter?
tak - det vil jeg prøve

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator