Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Diana Gosvig
Valg af velegnet bunddække (Læst 2517 gange) Postet d. 02-02-11 kl. 19:57
I vores have har vi et ca. 10 m2 stort område med et fuldvoksent kirsebærtræ. Området ligger i delvis skygge og sol. Som afgrænsning til området har vi på to sider hæk af typen Spirea Van Houttei og på to sider roser af typen gamle engelske roser. Jorden under træet ligger brak og vi har indtil nu ikke haft noget voksende under kirsebærtræet. Området bliver naturligvis betrådt i frugtperioden, men ellers ligger det urørt hen.Vi går med tanker om en bunddække (evt. Firling, trædebregne, krybende ene), men vil gerne høre andres erfaringer med disse arter og evt. anbefalinger til en bunddækket til formålet.

Besvar | Kommentér

Allan Kristoffersen

Svaraktivitet:

(178)
#1 Svar postet d. 02-02-11 kl. 20:26. Emne: Valg af velegnet bunddække
Hej Diana.

Velkommen på FugleogNatur. Der er en del herinde som har haverelaterede interesser, men de fleste er naturfolk, der interesserer sig for den vilde danske natur.

Prøv i stedet fora som:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Hilsen Allan

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Wolff

Svaraktivitet:

(160)
#2 Svar postet d. 02-02-11 kl. 20:47. Emne: Valg af velegnet bunddække
hej diana! trædebregner er et rigtigt godt valg, da de tåler skygge; men husk at blande de øverste 5 cm med spaugnum.vær opmærksom på at trædebregner kan købes som færdeg bunddække. se:www.færdighæk.dk .mvh ogod fornøjelse torben

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#3 Svar postet d. 02-02-11 kl. 21:11. Emne: Valg af velegnet bunddække
Hej Diana

Ene duer ikke - de vil blive svampeangrebet under et træ.

Der er en som Waldstenia ternata - guldjordbær, der vil egne sig. Jeg kunne også hitte på at plante kæmpestenbræk - Bergenia cordata - den vil nok tage lidt skade af, at man går i området, men passer man lidt på, tager den ikke mere skade end den vil blive pæn igen. En der uden tvivl vil kunne klare det er Vinca minor - Singrøn - den må I bare begrænse, så den ikke breder sig hen hvor I ikke vil have den

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Diana Gosvig
#4 Kommentar postet d. 03-02-11 kl. 10:17. Emne: Valg af velegnet bunddække
Hej Allan

Tak for henvisningen til div. link. Vi er medlem af Haveselskabet også, så den vej rundt får vi afdækket de fleste af vores havespørgsmål. Men jeg har brugt meget tid på at læse om bunddække og blev via min søgning henvist til dette fora. Jeg tænkte, selvfølge ved naturfolk en masse om bunddække og hvad der kan tåle at blive betrådt og ikke. Så jeg vælger altså at blive her lidt endnu Mvh. Diana

Besvar | Kommentér

Diana Gosvig
#5 Kommentar postet d. 03-02-11 kl. 10:19. Emne: Valg af velegnet bunddække
Mange tak for svar og henvisning . Mvh. Diana

Besvar | Kommentér

Diana Gosvig
#6 Kommentar postet d. 03-02-11 kl. 10:20. Emne: Valg af velegnet bunddække
Mange tak for svar og forslag til alternativ sort. Jeg vil fluks undersøge sagen. Mvh. Diana

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen

Svaraktivitet:

(110)
#7 Svar postet d. 03-02-11 kl. 15:17. Emne: Valg af velegnet bunddække
- Vi bør måske lige for god ordens skyld gøre opmærksom på, at "trædebregner" ikke er bregner, men kurvplanter i slægten Cotula (eller Leptinella) beslægtet med fx Chrysanthemum. Der findes ca. 80 arter spredt over det meste af jorden, også én i Danmark, kaldet firkløft.

FinnR

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Winther

Svaraktivitet:

(15)
#8 Svar postet d. 03-02-11 kl. 15:43. Emne: Valg af velegnet bunddække
Jeg ville klart vælge storrodet storkenæb, Geranium macrorrhizum, den er flot, "stedsegrøn" (rødlige blade om vinteren) og dækker hurtigt det hele.

Fx denne G. macrorrhizum "Album"

Valg af velegnet bunddække (Jeg ville klart vælge storrodet storkenæb, Geranium macrorrhizum, den er flot, "stedsegrøn" (rødlige)
Michael Winther har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen

Svaraktivitet:

(219)
#9 Svar postet d. 03-02-11 kl. 17:25. Emne: Valg af velegnet bunddække
Skovjord eller hasselurt. Den første med velsmagende bær, den sidste med blanke stedsegrønne nyreformede blade.

Anne Marie

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator