Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Hauge
Macro-objektiv: Tamron vs Sigma (Læst 4750 gange) Postet d. 07-02-11 kl. 09:26
Jeg vil indenfor den nærmeste fremtid købe et macro objektiv til brug på min Sony a300 og Sony a230.

Objektivet skal fortrinsvis bruges til fotografering af sommerfugle og diverse insekter.

Valget står mellem Tamron 90mm/2,8 og Sigma 105mm/2,8, der stort set koster det samme.

Er der nogen, der har erfaringer (gode eller dårlige) med disse to objektiver.

mvh

Per

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#1 Svar postet d. 07-02-11 kl. 09:46. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
Jeg kan ikke byde ind med erfaring om netop de to nævnte objektiver.

Men hvis det fortrinsvis er større insekter - større dagsommerfugle, guldsmede o.l. - du er ude efter, så er 100mm for kort. Du har simpelthen brug for større afstand mellem dig og kræene, end det du kan få med en 100mm. Også flere mindre insekter kan være ret sky - det er f.eks. lidt af en prøvelse at fotografere Grøn Sandspringer med en 100mm.

Se evt. denne tråd - se linket HER

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#2 Svar postet d. 07-02-11 kl. 10:19. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
90-100 mm er fint. På et Sony som ovenstående svarer det ca. til de 150 mm jeg bruger på mit kamera med større sensor.

I "gamle" dage var der altså mange der brugte 60 mm på et FF kamera (som mit), hvilket vil svare til ca. 40 mm på et Sony 300.

Om man vil vælge et Sigma eller Tamron er vist ikke kritisk, jeg tror du kan forvente ca. samme optiske og byggemæssige kvalitet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 07-02-11 kl. 10:22. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
....

Men bortset fra det vil jeg foreslå at du investerer noget mere, og får et sigma 150/2.8. Det har intern fokus, og ændrer altså ikke længde ved fokusering. Dermed er byggekvaliteten implicit langt bedre, et mere robust objektiv. 150''eren tager fremragende billeder som de fleste andre makroobjektiver. Endnu en bonus er den medfølgende stativfod, der monteres på objektivet med et snuptag.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#4 Svar postet d. 07-02-11 kl. 14:52. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
Jeg har ingen erfaringer specifikt med de objektiver, du nævner. Men jeg har med stor fornøjelse anvendt Sigmas 180 mm makro. Den er superskarp og det mekaniske er også i top. Et enkelt minus er, at den har Sigmas specielle "easy-scrath" overflade

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Simonsen

Svaraktivitet:

(11)
#5 Svar postet d. 07-02-11 kl. 20:43. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
De to objektiver du nævner får begge fremragende anmeldelser, så du går næppe galt i byen med nogen af dem.

Mht. hvorvidt 100mm er for kort til større insketer, så er det ikke min erfaring. Jeg har brugt 100mm Canon i 10 år på film- og digitalkamera. Jo, nogle insekter er mere sky end andre. Men så kommer det begreb der på engelsk hedder "field craft" ind i billedet. Lær insketerne at kende, og lær at snige dig ind på dem - så bliver billederne også bedre. I øvrigt er det nemmere at holde en 100mm stille end en 150/180mm.

Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 07-02-11 kl. 21:11. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
Jeg har sigma 105 makro og den tegner ufatteligt godt og skarpt. Minusser er at den kan jagte lidt i fokuseringen og at objektivet bevæger sig. Det er ikke objektivets skyld, når mine billeder er mindre gode. Jeg har set mange eksempler herinde på hvad tamron 90 kan præstere. De er også overvældende gode.

Jeg har svært nok ved at holde den stille, så på linie med Thomas ville jeg være nervøs ved 150/180 mm især med sonys cropfaktor., medmindre man har tid til at bruge stativ (det har man sjældent) eller en meget rolig hånd.

Så er der de nyere dyre canon og nikon, hvor man har fordelen af antiryst (som mange dog mener ikke betyder noget ved makro). Jeg kan dog ikke med min bedste vilje se at billedkvaliteten er bedre med dem på de billeder jeg har kigget på. Byggekvalitet og fokusering jo.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Per Hauge
#7 Kommentar postet d. 08-02-11 kl. 08:56. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
Tak til Stig, Erland, Kim, Thomas og Erik for jeres råd og kommentarer,

Jeg kan kan godt se ideen i at have en 150 mm eller 180 mm (og så bruge stativ), men jeg er nok ikke den type, der stiller stativ op for at tage billeder af insekter. Jeg vil hellere tage dem "her og nu"

Hvis jeg kan opnå samme resultat som Erik med Sigma 105 mm vil jeg være særdeles godt tilfreds. Min kone og jeg har ofte nydt dine billeder, Erik.

Så min konklusion er nok, at det er Sigma''en der skal investeres i.

mvh

Per

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#8 Svar postet d. 08-02-11 kl. 09:08. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
Per, lige en enkelt kommentar omkring min brug af en 180 mm.

Jeg arbejder meget hyppigt håndholdt med denne tele på en Canon EOS 5D M2. Det er et fullframe kamera, så brændvidden forlænges ikke med fx 1.3, 1.4 eller 1.7 eller noget helt fjerde. Afhængigt af lukkertiden har det fungeret fint til aktive motiver som sommerfugle, guldsmede og vandnymfer.

Det er jo selvfølgelig en faktor, du skal tage med i overvejelsen, når du køer makroobjektiv: Hvor meget "forlænger" mit kamera brændvidden. En 100 mm kan jo godt effektivt blive til fx en 160 mm på den måde!

For øvrigt er Sigma på vej med en 150 mm makro med indbygget billedstabilisering: - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Hauge
#9 Kommentar postet d. 08-02-11 kl. 11:19. Emne: Macro-objektiv: Tamron vs Sigma
Tak for linket, Kim

På mine Sony kameraer vil en 105 mm svare til ca. 155 mm i FF.

mvh

Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator