Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. februar 2011

Historien om Bittermælk-Gyvelkvæler -udryddet i Danmark

I over 40 år har 5 billeder(dias) af Bittermælk-Gyvelkvæler

henligget i mine gemmer.....

Thyboen Knud Knudsen insisterede længe at få nogle af mine dias fra Grønland ud i en "Forfra-tråd".....-

Det tog tid -var lidt besværligt at få gennemført -indtil Jens Christian Schou særdeles venligt tilbød "at klare de praktiske ting og sager".

Fra de samme gemmer med grønlandske dias kom nu kasser med "Dansk Flora" ....

....over 50 dias røg til Hobro.

TAK til Jens !

-----------------og nu lidt om, hvordan Bittermælk-Gyvelkvæler blev fundet:

Sommeren 1969 -(Dansk Vejr i 100 år: juli: temmelig varm -max.31,8 grader)

To seminarister, Arne Jørgensen og undertegnede(seminarieelever -lærerstud.)fra Hjørring Seminarium -meget botanikinteresserede - havde længe haft et godt øje til floraen på Sjølunds fagre sletter.Og vidste, at man nemt fra Sjælland kunne komme til Møn.

Alfred Hansen fra Botanisk Museum orienterede om muligheden for at komme til Saltholm, hvor bl.a. Blå Iris (Iris spuria)var lokkende.

Flueblomst (Ophrys insectifera)i Allindelille, -den nedlagte jernbane Præstø-Næstved husede ting og sager.I Rostrup kunne man læse om Fakse Kalkbrud med Gyvelkvæler og på Møns Klint lokkede Horndrager og meget mere.

Arne havde vist været der en enkelt gang før -jeg vidste intet om at botanisere på Sjælland -

Fruerne gav tilsagn. "Ha´ en god tur"...automobilet, en Anglia med skrå bagrude blev pakket -telt, Minolta SRT 101 og meget mere -

og vi begav os ud på de vilde vover......til Sjælland... med hovedstaden !!

-nu springes elegant...Saltholm, Allindelille, jernbanen og Møn over....

Til Fakse Kalkbrud:

-jeg synes, det vil være interessant at vide, hvor mange, der har set Bittermælk-Gyvelkvæler i Fakse.

Jens Christian blev meget !! interesseret, da han hørte, at der var dias med Gyvelkvæleren -ikke mange planter, jeg har set, som han IKKE har set.

I Fakse blev det MIG, der fandt Gyvelkvæleren (bemærkninger i Rostrup..!!)Det er altid en ...ganske stor glæde foruden at finde planten -at kunne FOREVISE sin "medexcursionist" planten....;-) "Her er den "........!!Vi fandt ca 12-15 planter. Arne husker heller ikke det helt nøjagtige tal.

Planten blev føtrste gang fundet ved Faxe Kalkbakke i 1849 af Japetus Steensberg -de må være forsvundet -genfundet 1882

-lidt historik fra DMU:

www2.dmu.dk...data...

Fandtes også ved Nyborg 1797....Juelsberg Skov (Hoffmann Bang)samt Vejstrup Ådal 1882-83 (Emil Rostrup)

Bittermælk-Gyvelkvæler (Orobanche picridis) er medtaget i Langes Håndbog over Den danske Flora, 1. udgave 1851 som Orobanche minor. Rettet i senere udgaver.

Om øvrige floraer senere.

Jens Christian har bidraget meget til denne tråd.Det har været meget interessant -

med Jimmy Lassens tråd om Kongescepter som forbillede at beskæftige sig med en plante, som desværre blev brutalt udryddet -trods fredning -i slutningen af halvfjerdserne.

Hvad skete der egentlig. Var det vejen gennem kalkbruddet, der ødelagde voksestedet -var det andre ting ???

Der kommer mere til tråden -alle indlæg er velkomne såvel som billeder (-her har jeg nogle, som senere kommer i tråden)

...for ikke helt "at miste tråden" stopper jeg her for i dag.

:-)

Mvh.

Per



Foto: Arne Jørgensen 21.-7.-1969

De senest indberettede arter i Naturbasen: