Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Hansen
Meget mørk sjagger (Læst 4880 gange) Postet d. 14-02-11 kl. 20:46
Sjaggere kan, som mange andre fuglearter, selvfølgelig variere en del i farver og mønstre.

Men jeg synes alligevel aldrig jeg har set så afvigende en sjagger, som den ene af de to, der kom på besøg i min have sidst på eftermiddagen i dag (Urskov, Silkeborg).

Meget mørk generelt og meget tydelig tegninger på hele bryst/bug.

Så den synes jeg lige jeg vil vise frem..

På billedet ses, til sammenligning, nederst den anden sjagger som er af normal farve

Meget mørk sjagger (Sjaggere kan, som mange andre fuglearter,  selvfølgelig variere en del i farver og mønstre.
Men jeg)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (700 x 944)
Kommentér

Jens Elm Sørensen
#1 Kommentar postet d. 14-02-11 kl. 20:52. Emne: Meget mørk sjagger
Jeg synes de ser meget ens ud, er det ikke mere belysningen, der er forskellig?

Kommentér

peter sunesen
#2 Kommentar postet d. 14-02-11 kl. 21:15. Emne: Meget mørk sjagger
Det er rigtigt at Sjaggeren kan variere en del mht. "mørkhed".....Det første billede viser en HAN idet den har sort tøjle, det andet viser en hun som har grå tøjle.

Ydermere er der en klar tendens til at de lysere individer er hunner, og de mørkere hanner. Det gælder især rygfarven, såvel som bryststribernes markanthed.

Hilsen

Peter

Kommentér

Eva Hansen
#3 Kommentar postet d. 14-02-11 kl. 21:50. Emne: Meget mørk sjagger
Mange tak for kommentarer og forklaring.

Jens, nej de er meget forskellige.

Et billede mere hvor man bedre kan se det meget tydelige sorte mønster på undersiden

Meget mørk sjagger (Mange tak for kommentarer og forklaring.

Jens, nej de er meget forskellige.

Et billede mere hv)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 449)
Kommentér

Dorte Egeberg
#4 Kommentar postet d. 14-12-20 kl. 12:06. Emne: Meget mørk sjagger
lidt sent svar far mig men først medlem nu - jeg søgte på en mørk sjakker og så dit - har set en med samme ryg farve, dog med lidt grønligt skær - brystet er desværre ikke magen til alle siger til mig jeg har set forkert, men den stod på den anden side af vinduet så det e rikke en fejl. først troede jeg det var en solsort så vendte den siden til og der var lige som et fiskenet tegning på brystet meget tydlige firkanter på tværs og ligesom om man kunne se ens ensfarvet meget hvis krop indenunder, der er ingen sjakker der ser sådan ud og jeg nåede ikke at få kamera før den var fløjet desværre, men ryggen er ligesom din - jeg så den her på Nord Bornholm i Allinge - Flot foto du fik taget

Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 14-12-20 kl. 17:15. Emne: Meget mørk sjagger
Det at du i første omgang troede det var en solsort får mig til at tro, at der virkelig er tale om en solsort.

Om vinteren kan en solsort se ud som du beskriver det, meget lys på brystet med et net-agtigt mønster og brunlig overside.

Jeg har fundet et par billeder af solsortehunner i min samling

I øvrigt, så er der ikke rigtigt nogen der bruger denne side mere, det er flyttet over på Naturbasen, men loginoplysninger er de samme

- se linket HER

Meget mørk sjagger (Det at du i første omgang troede det var en solsort får mig til at tro, at der virkelig er tale om e)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 545)
Kommentér

Dorte Egeberg
#6 Kommentar postet d. 14-12-20 kl. 17:47. Emne: Meget mørk sjagger
ja det ville jeg også gerne selv tror da de står forskelligt i forhold til farve-lys osv. men hvor er det svært når jeg ikke har et foto men det er desværre IKKE en solsort da dens næb var længere - og brystet er ikke noget der ligner nogen fugl overhoved, faktisk eksisterer den kun i min fantasi, den stod på gesimsen lige på den anden side af ruden først fik jeg den tanke den havde fået noget på sog pga. den skinnede lidt ligesom olie men da den vendte sig med siden og derefter næsten hele brystet gispede jeg - de der små salmijak lakridser som en rude der står på højkant på spidsen sådan vare nettet med en fin sort streg som kant over hele brystet som var kridhvidt - den første uge brugte jeg næsten hver dag til at lede efter sådan en fugl, men hvis den lignede ryggen - så havde den ikke tegningen og slet ikke næbet det eneste der faktisk var ens var ryggen - nå pyt som du kan læse spøger den stadigvæk i mit hoved men der er ikke engang en fugl der er fløjet fra fangeskab der ligner den - jeg kan ikke finde ud af at komme ind i den nye udgave/side du fortæller om men må prøve igen og underligt jeg så ikke fik besked derpå da jeg meldte mig ind her - men tak fordi du gav dig tid - hilsen Dorte

Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 16-12-20 kl. 21:04. Emne: Meget mørk sjagger
Hej Dorte

- se linket HER

Venlig hilsen

Jørn

Kommentér

Dorte Egeberg
#8 Kommentar postet d. 16-12-20 kl. 21:53. Emne: Meget mørk sjagger
tak for dit svar ja du må have ret selvom jeg ikke syntes den så sådan ud men når jeg ingen foto har uden i min hukommelse så er det sgu svært - hvad angår dit link så kommer jeg ind hvor der står:

Dorte Egeberg Blev medlem af Naturbasen

14. december 2020

jeg kan ikke hitte ud af hvordan jeg kommer ind på den side når linket er det samme måske skal jeg melde mig helt ud og så ind igen eller også skal jeg bare lade det være som det er du oa. får jo mine breve

min mand kunne heller ikke finde ud af det

Kommentér

Eva Hansen
#9 Kommentar postet d. 16-12-20 kl. 22:39. Emne: Meget mørk sjagger
Når du er inde på den side på Naturbasen, er der et eller andet sted en Menu, et ikon som et lille hus hvor der står menu ved siden af.. der kan du finde Startside, galleriet, artsbestemmelsesforummet o.s.v...

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator