Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Christian Schou
Mon den her er overset? (Læst 1120 gange) Postet d. 17-02-11 kl. 16:03
I juni måned i 2005 støvede jeg som ofte før rundt i haven for at se om der var noget fotogent ukrudt (den slags skal klares inden, der går for meget have i den). Jeg fotograferede lidt Veronica agrestis og så denne her, som siden blev smidt i mappen med Geranium pusillum, molle osv. Her har den så vansmægtet en rum tid, indtil jeg for ret nylig fik set nøjere på den.

Det handler om Geranium rotundifolium en vel Vest- og Centraleuropæisk art, der sidenhen er spredt til store dele af verden.

Den adskiller sig fra pusillum og molle, som den vel ligner mest, ved de i spidsen afrundede (ikke udrandede - kløvede) kronblade, ved de højst halvt ned kløvede, nyreformede blade. Den er næsten overalt tæt kirtelhåret og frøet har en tydeligt netformet ribbestruktur.

Nu spekulerer jeg så på, hvor mange gange jeg er gået forbi den. Den optræder ikke i vore floraer, men jeg kan se at Knud-Erik Flensted har indberettet den fra jernbaneterræn i København.

Flere billeder - se linket HER

Mon den her er overset? (I juni måned i 2005 støvede jeg som ofte før rundt i haven for at se om der var noget fotogent ukrud)
Jens Christian Schou har vedhæftet dette billede
Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 17-02-11 kl. 16:59. Emne: Mon den her er overset?
Hej Jens

Jo, det er den nok!

Jeg mener at have set den flere steder i Storkøbenhavn i de sidste ti20år.

Første gang var vist nok først i halvfemserne, hvor den stod som ukrudt i bedene med undervisningsplanter på den gamle afdeling af Landbohøjskolen på Rolighedvej på Frederiksberg ved København. Jeg mener også, at Finn Skovgaard har nævnt den som jernbaneplante.

Men jeg har ofte været ude for, at ekskursionsledere og andre botanikere tjekker den type Storkenæb for enten enten at have meget korte hår på stænglerne - så Er det Liden Storkenæb, eller at være med to længder af hår på stænglerne - så ER det Blød Storkenæb.

Hvor tit mon det er Rundbladet Storkenæb i stedet for Blød?

hilsen fra HENRY

Kommentér

Jens Christian Schou
#2 Kommentar postet d. 17-02-11 kl. 17:18. Emne: Mon den her er overset?
Hvor tit mon det er Rundbladet Storkenæb i stedet for Blød? - Det var lige min tanke. Mon den kommer med i næste udgave af Dansk Flora ?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 17-02-11 kl. 17:18. Emne: Mon den her er overset?
Jeg føler mig overbevist om, at jeg har set den adskillige steder i mit nærområde i Albertslund. Den kan i øvrigt let adskilles fra G. pusillum ved at have uens lange hår - og så fra molle på at være kirtelhåret. - Jeg har per automatpilot sat den til at være G. molle. Nu må vi se, hvad der sker, når det bliver forår.

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 17-02-11 kl. 18:28. Emne: Mon den her er overset?
#2. Jeg tvivler på, at den kommer med i næste udgave af Dansk Flora (skrevet helt ud, fordi jeg hader forkortelsen!). Men du kan spørge Finn Rasmussen, som er forfatter til Geraniaceae. Men det skal nok være snart, for der arbejdes på den.

Ole

Kommentér

Finn Rasmussen
#5 Kommentar postet d. 18-02-11 kl. 13:58. Emne: Mon den her er overset?
Jeg har nøje overvejet at anbefale Geranium rotundifolium til optagelse i Dansk Flora. Den optræder som aggressivt ukrudt i Botanisk Have, og havde på et tidspunkt også erobret bedet med skiltet ”Geranium molle” i ”Dansk kvarter”. Den forvirrede ofte studenterne, dengang der blev undervist i danske planter på biologistudiet, og den skal være alm. forvildet i Holland og Nordtyskland. Jeg har imidlertid aldrig set den udenfor Haven, og indlæggene i denne tråd er første gang jeg hører om andre findesteder, så jeg droppede den igen. Er der nogen, der har set den under omstændigheder, hvor man med føje kunne antage den for vild?

Det er ofte vanskeligt at beslutte sig for, om en plante bør medtages i en flora eller ej. Vi kunne nemt fordoble antallet af arter, og der ville endda være ting, som folk ville gå forgæves med. Som hovedregel skal planten kunne findes under omstændigheder, hvor den forekommer at være oprigtig spontan og ikke et resultat af nylige menneskelige aktiviteter, og den skal helst også kendes fra mere end et enkelt sted, hvis det er en ”ny” art.

Redaktionen af Dansk Flora har fået rigtig mange forslag om optagelse af forskellige arter, og der kommer også en del med i næste udgave. Men altså næppe G. rotundifolium.

FinnR, Geranium-forfatter i DF

PS: ad Ole: Hvad har du imod ”Danske Folkedansere”?

Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 Kommentar postet d. 18-02-11 kl. 14:43. Emne: Mon den her er overset?
OK, Finn. Naturligvis ikke det mindste; jeg har selv været med i folkloreensemblet Tingluti (som sanger) siden 1973. Jeg gætter på, at du ved, hvad jeg mente.

Ole

Kommentér

Jens Christian Schou
#7 Kommentar postet d. 18-02-11 kl. 14:44. Emne: Mon den her er overset?
Forekomsten i min have i Hobro er i hvertfald spontan og jeg mener også, at kunne huske den fra en industrigrund i Hobro nord.

Kommentér

Finn Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 18-02-11 kl. 15:35. Emne: Mon den her er overset?
I haver og på industrigrunde kan man finde mange spøjse og interessante planter. De vil dog altid være under mistanke for at være tilført som følge af menneskelig rumsteren, og man kan ikke forvente at finde alle fund fra sådanne steder i en flora, der primært dækker "vilde" planter.

vh, FinnR

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator