Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. februar 2011

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv

Hej - for en del af Jer er det her utvivlsomt gamle nyheder - jeg er dog så overrasket over det forrygende resultat at jeg vil videregive det til de af Jer der ikke har hørt herom. Here goes: Efter en del overvejelser har jeg besluttet at modificere et gammelt 38-76mm Canon EF-objektiv efter nogle anbefalinger andetsteds fra, idet det skulle kunne forvandles til et forrygende makroobjektiv uden de helt store krumspring - dette er nu lykkedes til fulde og resultatet er fantastisk godt så derfor tænkte jeg at jeg ville dele dette med Jer. Der er utvivlsomt mange der har et Canon 38-76mm stående eller et Canon 35-80mm - og næppe nogen der bruger det til noget :o)

Her følger det trin for trin - fordelt over de næste par poster - hvordan objektivet modificeres. Først lige et håndholdt billede taget med objektivet efter modificering - jpg direkte fra kameraet (dog resized). Motiv og komposition er temmeligt elendig (min grimme finger og negl) ligesom belysning osv ikke er optimalt - det skal dog kun illustrere den lille nærgrænse og den temmeligt gode forstørrelse (ratio 1:?)... Tegner flot og skarpt som det ses på 100% crop derefter (ingen efterbehandling - men jeg kan FORTÆLLE at den bliver forrygende efter en smule unsharp mask).


Foto: Eksempel (resized)

De senest indberettede arter i Naturbasen: