Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jonas Kromann-Larsen
Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Læst 2933 gange) Postet d. 24-02-11 kl. 13:41
Hej - for en del af Jer er det her utvivlsomt gamle nyheder - jeg er dog så overrasket over det forrygende resultat at jeg vil videregive det til de af Jer der ikke har hørt herom. Here goes: Efter en del overvejelser har jeg besluttet at modificere et gammelt 38-76mm Canon EF-objektiv efter nogle anbefalinger andetsteds fra, idet det skulle kunne forvandles til et forrygende makroobjektiv uden de helt store krumspring - dette er nu lykkedes til fulde og resultatet er fantastisk godt så derfor tænkte jeg at jeg ville dele dette med Jer. Der er utvivlsomt mange der har et Canon 38-76mm stående eller et Canon 35-80mm - og næppe nogen der bruger det til noget :o)

Her følger det trin for trin - fordelt over de næste par poster - hvordan objektivet modificeres. Først lige et håndholdt billede taget med objektivet efter modificering - jpg direkte fra kameraet (dog resized). Motiv og komposition er temmeligt elendig (min grimme finger og negl) ligesom belysning osv ikke er optimalt - det skal dog kun illustrere den lille nærgrænse og den temmeligt gode forstørrelse (ratio 1:?)... Tegner flot og skarpt som det ses på 100% crop derefter (ingen efterbehandling - men jeg kan FORTÆLLE at den bliver forrygende efter en smule unsharp mask).

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Hej - for en del af Jer er det her utvivlsomt gamle nyheder - jeg er dog så overrasket over det forr)
Foto: Eksempel (resized)
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#1 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:42. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Og her et 100% crop:

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Og her et 100% crop:)
Jonas Kromann-Larsen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#2 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:44. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Trin 1:

Tag det gamle 38-76mm objektiv op af skraldeposen igen og rengør det for madrester m.v. ...

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Trin 1:

Tag det gamle 38-76mm objektiv op af skraldeposen igen og rengør det for madrester m.v.  )
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#3 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:46. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Trin2:

Brug en spids genstand til at fjerne det cirkelformede plastikklistermærke hvor mærke og brændvidde mm er skrevet.

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Trin2:
Brug en spids genstand til at fjerne det cirkelformede plastikklistermærke hvor mærke og bræ)
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#4 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:51. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Trin 3:

Der kommer derved tre skruer til syne - disses skrues løs. Herved kan forreste element dvs plastikramme og forreste glaselement tages af - kan drejes af ganske nemt. Resultatet bliver derefter som ovenfor.

ps alle billeder fraset eksemplet øverst er taget med mobiltlf - derfor den noget tvivlsomme fotografiske kvalitet :o)

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Trin 3:
Der kommer derved tre skruer til syne - disses skrues løs. Herved kan forreste element dvs )
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#5 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:53. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Faktisk kan objektivet allerede nu benyttes. Jeg vil dog gerne have mulighed for at sætte et UV-filter på så der ikke kommer skidt og møg ind i objektivet. Derfor må der saves lidt i det stakkels gamle frontelement - glaselementet skal fjernes fra dette (lad det være sagt - det føles HELT forkert at sidde og save i sit objektiv... men meningen er god nok):

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Faktisk kan objektivet allerede nu benyttes. Jeg vil dog gerne have mulighed for at sætte et UV-filt)
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#6 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:56. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Efter møjsommeligt at have savet rundt langs kanten af glaselementet kan det til sidst nemt fjernes. Glaselementet skal ikke bruges mere - ud med det. Plastringen med filtergevild beholdes.

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Efter møjsommeligt at have savet rundt langs kanten af glaselementet kan det til sidst nemt fjernes.)
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#7 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:58. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Nu kan plastdelen af frontelementet atter monteres med de tre små skruer der blev skruet ud i starten.

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Nu kan plastdelen af frontelementet atter monteres med de tre små skruer der blev skruet ud i starte)
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#8 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 13:59. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Så taget man et sit gamle 52mm UV-filter (som man eller havde overvejet at bruge som oversize-monokel) og skruer det på.

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Så taget man et sit gamle 52mm UV-filter (som man eller havde overvejet at bruge som oversize-monoke)
Kommentér

Jonas Kromann-Larsen
#9 Kommentar postet d. 24-02-11 kl. 14:06. Emne: Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv
Og kamera og objektiv bliver atter forenet - og jeg synes de klæ´r hinanden fortræffeligt...

Objektivet er "strictly" MF. AF fungerer ikke uden frontelement. Dvs der fokuseres ved at ændre afstand til motivet. Nærgrænsen er meget nær og dybdeskarpheden lille selv ved f22. Men jeg havde aldrig troet at mit gamle 38-76mm ville få en renaissance på denne formidable måde. Der kommer til at gå lang tid før jeg bliver træt af det her objektiv igen.

Det skal siges at der jo (som med alt manuelt arbejde) er risiko for at objektivet ikke overlever - men det kræver dælme ikke meget at lave overstående - jeg har selv to håndfulde tommelfingre.

Glimrende DIY / gør-det-selv macro-objektiv (Og kamera og objektiv bliver atter forenet - og jeg synes de klæ´r hinanden fortræffeligt... 

Obj)
Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator