Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Alfred Pedersen
Sprækkehinde på bøgegren (Læst 724 gange) Postet d. 01-03-11 kl. 22:41
Fundet i dag på en nedblæst bøgegren. Den er flødefarvet med en overflade, der er let at sætte mærker i. Som en meget fast dej. Et enkelt sted ser det ud, som der har været bidt af den (tandspor). Overfladen er glat. Nogle steder er den "blæret"/knudret. Lugten kan jeg desværre ikke sige noget om. Der er en anelse tendenser til hatdannelse.

Er jeg helt gal på den med hensyn til sprækkehinde?

Den må have taget navneforandring. I Danmarks Svampe fra 2004 hedder den C.evolvens. I Svampeatlas kendes den kun under C.laeve - som i Laux fra 2001.

Sprækkehinde på bøgegren (Fundet i dag på en nedblæst bøgegren. Den er flødefarvet med en overflade, der er let at sætte mærke)
Foto: Alfred Pedersen
Klik på billedet for original størrelse (750 x 562)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 03-03-11 kl. 12:53. Emne: Sprækkehinde på bøgegren
Hej Alfred

Jeg er helt sikker på at det ikke er en Sprækkehinde; det kunne være slægten Hyphoderma, hvis overfladen er fint dunet under en kraftig lup kunne det sagtens være arten H. setigerum, men en afgørelse vil kræve mikroskopi, hvilket jeg desværre ikke har tid til nu. Du kunne evt. tørre den og tage den med til en mandagsaften i Aarhus til efteråret, hvis du ovenikøbet kommer med til generalforsamlingen d. 12.3 i Østjysk lokalforening kan jeg godt overtales til at se på den under mikroskopet der

mvh. Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#2 Kommentar postet d. 03-03-11 kl. 22:37. Emne: Sprækkehinde på bøgegren
Hej Torbjørn

Tak for dit svar. Det er altid ventet med længsel

Tak for tilbuddet vedrørende den 12. ds. Jeg regner med at komme.

Med hensyn til barksvampen så synes jeg, at billedet og beskrivelsen i Jan Vesterholts Danmarks Svampe 2004 side 67 var meget dækkende for mit fund. Men den er ikke mikroskoperet, da jeg p.t. ikke ejer noget mikroskop.

I stereolup x 45 kan den godt siges, at være meget FINT dunet med streg under fint.

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 09-06-11 kl. 11:41. Emne: Sprækkehinde på bøgegren
Hej Alfred

Omsider nyt herfra!

Det er Glat Naftalinskind (Radulomyces confluens), tydelig fenollugt ved genopvædning. Mikroskopisk er især de næsten runde sporer og tilstedeværelsen af smalle, uregelmæssige hyfer (hyphidier) i hymeniet afgørende, under lup (x 18) virker den helt glat, hvorimod den ville have været dunet hos Dunet Kalkskind.

Forvekslingsmuligheden Sprækkehinde er bl.a. mere laksefarvet, har en hvid filtet rand, mangler lugt og har helt andre sporer, samt meget lange basidier, se svaret på denne

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#4 Kommentar postet d. 09-06-11 kl. 23:57. Emne: Sprækkehinde på bøgegren
Hej Torbjørn

Du skriver "omsider". Jeg kalder det meget hurtigt. Den har åbenbart skiftet slægt siden 2004. Dengang var det en Cerocorticium.

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator