Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisa Ammitzbøll
hvilken poresvamp? (Læst 620 gange) Postet d. 10-03-11 kl. 11:46
Denne svamp vokser på væltet eg eller ahorn udfra de blade der ligger omkring. Tæt på søndersø i asmild klosterskov, Viborg. Svampen er vokset ind i træet og kan ikke løsnes som så mange andre store poresvampe. Svampen hård og glat, porene meget små og labyrint-agtige.

venlig hilsen Lisa

hvilken poresvamp? (Denne svamp vokser på væltet eg eller ahorn udfra de blade der ligger omkring. Tæt på søndersø i asm)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Lisa Ammitzbøll
#1 Kommentar postet d. 10-03-11 kl. 11:50. Emne: hvilken poresvamp?
Den meget mørke svamp fra oven

hvilken poresvamp? (Den meget mørke svamp fra oven)
Foto: Lisa Ammitzbøll
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 10-03-11 kl. 11:57. Emne: hvilken poresvamp?
Det må være en Tøndersvamp Lisa, der findes både i udgaver med lysegrå og sortbrune hatte!

venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#3 Svar postet d. 11-03-11 kl. 11:10. Emne: hvilken poresvamp?
Det ligner mere en Ildporesvamp, hvilken kommer an på værten, som jeg ikke kan identificere ud fra billederne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#4 Svar postet d. 11-03-11 kl. 14:49. Emne: hvilken poresvamp?
Hvorfor tror du mere på Ildporesvamp Aksel?

Værtsforslagene passer ikke, porelagets farve passer bedst på Tøndersvamp, mens hatfarven passer begge steder. Det to første grunde var og er mine egne til at mene at det er Tøndersvamp; jeg er dog modtagelig for argumenter!

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#5 Svar postet d. 12-03-11 kl. 06:06. Emne: hvilken poresvamp?
den meget mørke hatoverflade og kontrasterende tilvækszone tyder mere på ildporesvamp, værten kan ikke bestemmes ud fra nedfaldne blade omkring stedet

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#6 Svar postet d. 12-03-11 kl. 07:25. Emne: hvilken poresvamp?
Ok Aksel, Lisa på grund af usikkerheden kan vi ikke komme en bestemmelse nærmere end Tøndersvamp? eller Ildporesvamp, og dermed, efter min mening, ikke sætte svamppen i galleriet!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator