Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Bolding
Svampe ID (Læst 699 gange) Postet d. 13-03-11 kl. 16:36
Øv, nu har jeg investeret i Jan Vesterholts store "Danmarks svampe", og jeg kan stadig ikke selv sætte navn på mine fund :-

Det nærmeste jeg kan komme på en ID af denne svamp er, at det må være noget "bævre"-noget som forlængst har passeret sidste udløbsdato.

Den er fotograferet i St. Dyrehave i Allerød i dag.

Svampe ID (Øv, nu har jeg investeret i Jan Vesterholts store "Danmarks svampe", og jeg kan stadig ikke selv sæt)
Leif Bolding har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 13-03-11 kl. 16:52. Emne: Svampe ID
Hej Leif

Normalt ville det være nær sidste salgsdag, men bævresvampe kan som regel svulme op til naturlig form og størrelse m¨r de er udtørrede, såfremt de plukkes og lægges i vand. Bortset fra det så vil jeg mene det er Almindelig Bævretop, jeg vil dog gerne vide om di har noget bud på værten, det vigtigste er om det er eg eller ikke, umiddelbart synes jeg at barken kunne ligne røn.

Du må tænke på at afbillede svampe i bøger som regel er mere eller mindre ideelle eksemplarer, men at virkeligheden langtfra altid lever op hertil, slet ikke i vinterhalvåret, men som sagt er bævresvampe ikke det værste at have at gøre med.

mvh. Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Bolding
#2 Kommentar postet d. 13-03-11 kl. 18:07. Emne: Svampe ID
Tak Torbjørn for hurtigt og grundigt svar.

Desværre skete der igen det som næsten altid sker, når jeg fotograferer svampe. Ude i felten er jeg mest optaget af det fotografiske og æstetiske. Først når jeg kommer hjem og ser billedet på pc''en, manifesterer trangen til at få sat navn på sagen sig.

Med hensyn til træet undersøgte jeg det ikke ordentligt, men det stod i en fugtig lavning tæt ved et vandhul. Jeg ved ikke om røn kan tåle så meget fugt. Diameteren på stammen var højest 8 cm.

Håber disse sparsomme oplysninger kan hjælpe.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 13-03-11 kl. 19:51. Emne: Svampe ID
Med den økologi, så tror jeg ikke på at værten er eg!, røn lyder også usandsynligt nu, men muligvis el. Det ville være godt at kende den omtrentlige størrelse, især tykkelse på svampen - du skriver at diameteren er højst 8 cm, men jeg kan ikke rigtig bedømme hvor stor del af hovedstammen der er synlig, ifølge Danmarks svampe er Alm. Bægertop under 1 cm tyk, hvis det passer nogenlunde her, så vil jeg gerne skrive under på den art, hvis ikke bliver min tvivl for stor.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Bolding
#4 Kommentar postet d. 13-03-11 kl. 21:01. Emne: Svampe ID
Jeg googlede Almindelig Bævretop og fandt dette billede, hvor svampen ligner min til forveksling: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 13-03-11 kl. 22:16. Emne: Svampe ID
Du har vist overset at google resultatet er navngivet forestille Ege-Bævretop, hvilket ser meget rimeligt ud. Googling er risikabelt på grund af mange fejlbesgemmelser, jeg vil stærkt anbefale at bruge mycokey istedet for (- se linket HER), med et meget stort antal pålidelige fotos!

Endvidere er der noget navnerod idet Alm. Bævretop tidligere kaldtes Exidia glandulosa, et navn som det siden har vist sig værende ukorrekt da det i dag tolkes som identisk med Ege-Bævretop; Alm. Bævretop har i dag det latinske navn Exidia plana

Se iøvrigt bestemmelsesnøglen til slægten Bævretop her:

http://- se linket HER/MycoKeySolidState/MycoKeyResources/pdf/AtlasNoegler/DanmarksSvampeatlas-Exidia.pdf

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Bolding
#6 Kommentar postet d. 13-03-11 kl. 22:24. Emne: Svampe ID
Nej, jeg havde nu ikke overset det, men i registeret i "Danmarks svampe" står der "Ege-bævresvamp, se almindelig bævretop", hvilket fik mig til at slutte, at det var én og samme svamp. Jeg tjekkede ikke de latinske betegnelser.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 13-03-11 kl. 22:40. Emne: Svampe ID
Godt du nævner det Leif; der er desværre tale om en meningsforstyrrende fejl i Danmarks Svampe, idet Ege-Bævretop ikke nævnes under Alm. Bævretop!

Tidligere blev slægten kaldt Bævresvamp på dansk, men det navn bruges nu kun for bævresvampslægten Tremella.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Bolding
#8 Kommentar postet d. 13-03-11 kl. 22:49. Emne: Svampe ID
Svampe er bestemt et interessant emne - men hold op hvor er de svære (undskyld, udfordrende)!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator